Opplæring og godkjenning av energirådgivere

Innføringen av nasjonale ordninger for energimerking av bygninger og energivurdering av tekniske anlegg medfører et behov for energirådgivere.

Energirådgiverne må ha kompetanse på riktig nivå for de ulike ordningene, og de må være godkjent til å utføre oppgavene. Tre uilke nasjonale ordninger skal innføres: Energimerking av bygninger (både boliger og næringsbygg) Energivurdering av kjeler Energivurdering av kjøle- og ventilasjonsanlegg Innenfor hver av de tre ordningene vil det defineres rutiner og innhold, og kompetansekrav til de ulike ordningene vil være ulike. Naturlig nok er det ikke samme kompetanse som kreves for å merke en bygning som for å kontrollere et kjelanlegg. Det vil dessuten ikke være behov for den samme nivå på kompetanse for å merke en bolig som det vil være for å merke et komplekst næringsbygg. Eget opplæringsprosjekt NVE har satt i gang et prosjekt som behandler spørsmål knyttet til opplæring og godkjenning av energirådgivere. Prosjektet skal gi NVE et bedre grunnlag for å foreta nødvendige avgjørelser og sette i gang tiltak knyttet til opplæring, godkjenning og registrering av energirådgivere. Bransjen representert Prosjektet gjennomføres av Rembra på oppdrag fra NVE. Det er dessuten knyttet en referansegruppe til prosjektet. Referansegruppen består av representanter fra bransjen, - både fra byggesiden, utdanningssiden, godkjenning, taksering, bransjeorganisasjoner m.f. Prosjektet skal blant annet vurdere: krav til energirådgivernes kompetanse innenfor de ulike ordningene krav til energirådgivernes habilitet og uavhengighet eksisterende kapasitet, kompetanse og uavhengighet hos relevante yrkesgrupper egnede former for opplæringstilbud, innpassing i eksisterende tilbud, organisering faglig og pedagogisk innhold i egnede opplæringstilbud tilpasset de ulike ordningene prosedyrer for godkjenning og registrering av energirådgiverne løsninger for mulig autorisasjon, akkreditering og/eller krav til kvalitetssikring av systemer eller aktører på ulike ledd i opplærings- og godkjenningskjeden alternative roller og oppgaver for myndighetene/NVE i opplæring og godkjenning Noen områder som har fått mye oppmerksomhet i prosjektgruppen: formalkompetanse versus realkompetanse habilitet / uavhengighet personellgodkjenning versus bedriftsgodkjenning sertifisering versus godkjenning samkjøring med GOF (godkjenning av foretak for ansvarsrett)