Bygg.no Meny
Les Byggeindustrien digitalt

  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Leder
  • Øvrige »
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Vei og Anlegg
  • Hage
  • Stillinger
  • Digitalarkiv
  • RSS
  • Nyheter på din side
  • Tips oss
  • Abonnement
  • Annonser
  • Kontakt oss
  • Meld deg på nyhetsbrev
Siste 30 ▼
  • Mats Johansson blir ny konsernsjef i Assemblin 26.04.2018 09:04
  • Statsbygg: - Bærekraft lønner seg 26.04.2018 08:37
  • Her kan du lese Byggeindustrien nr. 7- Vei og Anleggs offisielle messemagasin 26.04.2018 08:28
  • SSB: Arbeidsledigheten faller til 3,9 prosent 26.04.2018 08:24
  • Skanska selger leilighetshotell i Oslo for 418 millioner 26.04.2018 08:23
  • Byggenæringen er avhengig av at mange tar på seg verv og oppgaver 26.04.2018 01:21
  • Baard Schumann gjenvalgt som styreleder i Boligprodusentene 26.04.2018 00:50
  • Nor-Dekk blir Nortekk Taksenter 26.04.2018 00:48
  • HSHansen med stor kontrakt på Barne- og ungdomssjukehuset Haukeland 26.04.2018 00:43
  • Arbeidstilsynet med landsdekkende aksjon i bygg og anlegg - varsler strengere praksis med overtredelsesgebyr 26.04.2018 00:37
  • HENT bygger ny spesialavdeling på Nordvoll skole 26.04.2018 00:28
  • Vei og Anlegg 2018: Arrangøren er forberedt - er du? 26.04.2018 00:22
  • Tidligere TV2-topp blir sjef i Rørentreprenørene 25.04.2018 22:01
  • Løvenskiold gjenvalgt som styreleder i Bygg Reis Deg 25.04.2018 21:51
  • BetonmastHæhre bygger kontorbygg i Drammen for Bane NOR Eiendom 25.04.2018 16:13
  • Takgigant kjøper Veg Tech 25.04.2018 15:34
  • Peab bygger ut sykehus i Bærum 25.04.2018 15:19
  • Øyvind Mork gjenvalgt som styreleder i RIF 25.04.2018 14:51
  • Blir ny kommunikasjonssjef i Consto 25.04.2018 14:49
  • Bertelsen & Garpestad har etablert tunnelselskap – hentet leder fra Kruse Smith 25.04.2018 14:22
  • Veidekke skal bygge passivhusskole på Vestli i Oslo 25.04.2018 14:02
  • Gunnar Holth tar kontroll i Hellstad Sandtak 25.04.2018 13:42
  • B.S. Graveservice AS fikk Fånefjell-kontrakt 25.04.2018 13:34
  • YITs toppsjef om norske Lemminkäinen-kutt: - En nødvendig omstrukturering 25.04.2018 13:26
  • Halvparten av unge boligkjøpere får hjelp av foreldrene 25.04.2018 12:12
  • Volvos elektriske gravemaskin imponerte på Intermat 25.04.2018 12:12
  • Dette vil NFF-styret at foreningen skal hete 25.04.2018 11:59
  • Nye Veiers E6-utbygging: Nå har fuglene førsteprioritet i Åkersvika 25.04.2018 11:27
  • LNS bygger sykehustunnel i Narvik 25.04.2018 10:20
  • Byggmester Arne Rasmussen ble årets Mesterhus-bedrift 25.04.2018 10:16
Sist oppdatert: 26.04.18, 09:33
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var 13. juni med på testkjøring av modulvogntog. Nå krever bransjeorganisasjonene politisk handlekraft. Foto: Treindustrien

Krever politisk handlekraft om modulvogntog

  • Mats Johansson blir ny konsernsjef i Assemblin

  • Statsbygg: - Bærekraft lønner seg

  • Her kan du lese Byggeindustrien nr. 7- Vei og Anleggs offisielle messemagasin

  • SSB: Arbeidsledigheten faller til 3,9 prosent

Nettleder

Byggenæringen er avhengig av at mange tar på seg verv og oppgaver

Les også:

  • Boligmarkedet er med på å øke forskjellen mellom fattig og rik
  • Ta godt vare på lærlingene!
  • Store endringer for Statens vegvesen
  • Stadig grønnere byggenæring
  • Kontrollrådet sterkt medvirkende til utviklingen av norsk betongbransje
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjarne Haugland

«Vannsenter kan bli pengemaskin»
Les mer

Les også:

  • Smittet av oljesyken?
    Per Jæger
  • Prosjektsamarbeid: Konkurransetilsynet må gi bedre veiledning
    Odd Stemsrud
  • Gleden ved å eie
    Egon Holstad
  • Trenger kvinner å fristes?
    Solgunn Jacobsen Gudmundset
  • Kultur for bevegelse
    Morten Grongstad
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Mats Johansson blir ny konsernsjef i Assemblin
  • Statsbygg: - Bærekraft lønner seg
  • Her kan du lese Byggeindustrien nr. 7- Vei og Anleggs offisielle messemagasin
  • SSB: Arbeidsledigheten faller til 3,9 prosent
  • Skanska selger leilighetshotell i Oslo for 418 millioner
  • Byggenæringen er avhengig av at mange tar på seg verv og oppgaver
  • Baard Schumann gjenvalgt som styreleder i Boligprodusentene
  • Nor-Dekk blir Nortekk Taksenter
  • HSHansen med stor kontrakt på Barne- og ungdomssjukehuset Haukeland
  • Arbeidstilsynet med landsdekkende aksjon i bygg og anlegg - varsler strengere praksis med overtredelsesgebyr
Gå til arkiv

Siste prosjekter

Opus XVI - The Edvard Grieg Heritage Hotel

Flere prosjekter

  • MegaFlis Haukås
  • Thereses gate 30
  • Engene 100
  • UNN A-fløy
  • Kilen Bolig
  • Solberg skole
  • Montér Haukås
  • Fryselager Pelagia Kalvåg
  • Lade skole
  • Bremnes ungdomsskule og Bømlo symjehall
  • BB110
  • Nor Tekstil
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT bygger ny spesialavdeling på Nordvoll skole

Flere kontrakter

  • BetonmastHæhre bygger kontorbygg i Drammen for Bane NOR Eiendom
  • Peab bygger ut sykehus i Bærum
  • Veidekke skal bygge passivhusskole på Vestli i Oslo
  • B.S. Graveservice AS fikk Fånefjell-kontrakt
  • LNS bygger sykehustunnel i Narvik
  • Stema Rådgivning engasjert som prosjektdirektør for Økern Portal
  • Norconsult vant plan- og designkonkurranse for nytt sykehjem i Tønsberg
  • Peab bygger Carl Berner Torg i Oslo
  • AF Gruppen bygger 87 leiligheter på Skedsmokorset
  • Skanska bygger for Coop OBS i Mjøndalen
  • Asker Entreprenør bygger ny ballbane og tilbygg i massivtre på Prinsdal skole
  • NCC tildelt Ringerike-kontrakt til nesten en halv milliard
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Delte ut flere priser på Boligkonferansen - her er vinnerne

  • Rundt 240 personer deltar på Boligkonferansen

  • Nye Veier, Vegvesenet og Bane NOR møtte leverandørene

  • Denne uken skal Anette Andersen ta fagprøve i anleggsgartnerfaget - i et av Oslos travleste områder

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet Sted
02.05.2018 Vei og Anlegg 2018 Hellerudsletta
22.05.2018 BFOs årsmøtekonferanse 2018 Bergen
31.05.2018 Entreprenørdagen 2018 Scandic Nidelven, Havnegata 1, Trondheim
07.06.2018 ERMCO 2018 Congress Oslo
14.06.2018 Praktisk prosjektledelse 2018 Oslo
17.10.2018 Det Norske Byggemøte 2018 Meet Ullevål, Oslo, Norge
17.10.2018 Building Green Det gamle museet i Oslo
18.10.2018 NOBB Konferansen 2018 Radisson Blu Holberg Plass, Oslo
03.04.2019 Byggedagene 2019 Oslo
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Hagemessen 2018 del 3

  • Hagemessen 2018 del2

  • Hagemessen 2018 del 1

  • Stemningsklipp fra Byggedagene 2018

Vis flere videoer

Tips oss

En rekke bransjeorganisasjoner har sendt brev til samferdselsministeren og Statens vegvesen og ber om handlekraft og ønsker et samarbeid med Statens vegvesen for å få gjennomført tiltak som åpner vegnettet raskest mulig for modulvogntog.

facebook twitter linkedin mail print

Byggeindustrien

Publisert: 30.06.2017 15:04. Sist endret: 30.06.2017 15:04.

13. juni var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) med på testkjøring av modulvogntog.

I et oppsummerende brev fra en rekke bransjeorganisasjoner står det at næringslivet er positivt til samferdselsministerens initiativ til testkjøringen sammen med Samferdselsdepartementet, Statens vegvesen og næringen, hvor det ble testet flere typer modulvogntog, men at det nå kreves politisk handlekraft.

Brevet er signer av representanter fra Treindustrien, BNL, TFB, Norsk Industri, NHO Logistikk, Norsk Lastebileierforbund, MEF, Norskog, Norges Skogeierforbund, NoBio og Fellesforbundet.

Les også:
  • Samferdselsministeren testkjørte modulvogntog
  • Samferdselsministeren vil testkjøre modulvogntog "ute i felten"

Testkjøringen inkluderte modulvogntog type 1, type 2, og tømmervogntog. Statens vegvesen har lagt til grunn modulvogntog type 2 for åpning av norske vegstrekninger.

Modulvogntog
 

Norsk næringsliv har stort sett investert i modulvogntog type 1 fordi slike kjøretøy har bedre sporingsegenskaper, og fordi det er lettere å få nok vekt på drivende aksler på denne typen.

«Dette er en type vogntog som er lite i bruk i Norge, grunnet egnethet på norske veger. Modulvogntog type 2, som har semitrailer foran, gir kjøreegenskaper som ikke er like relevante for norske forhold. Norsk næringsliv har stort sett investert i modulvogntog type 1 fordi slike kjøretøy har bedre sporingsegenskaper, og fordi det er lettere å få nok vekt på drivende aksler på denne typen. Næringens erfaringer fra testkjøringen er at Statens vegvesens typekjøretøy (dimensjonerende kjøretøy) er representative, både for modulvogntog type 1 og type 2. De punkter som var avdekket som kritiske ved simulering, viste seg også å være kritiske ved praktisk kjøring. Likevel kunne det observeres forskjeller mellom de ulike kjøretøyene. På disse punktene deler næringslivet Statens vegvesens oppfatning», står det i brevet.

Testkjøringen viste at deler av infrastrukturen ikke er utformet med tanke på store vogntog. Trafikkøyer, avkjøringer o.l. er utformet for å redusere hastighet og øke trafikksikkerhet. Dette går på bekostning av framkommelighet for større kjøretøyer, og det må derfor tas tak i dette problemet.

"Næringen er selvfølgelig like opptatt av trafikksikkerheten som myndighetene. I samarbeid med Statens vegvesen ønsker næringslivet å identifisere tiltak som gir gode og tilstrekkelige løsninger som ivaretar både trafikksikkerhet og fremkommelighet», står det i brevet.

Løsninger for like konkurransevilkår

Næringen mener etter å ha gjennomgått materialet fra testkjøringen at det finnes flere alternative løsninger, enten alene eller i kombinasjon, som kan gi resultater.

«Forarbeidet som ble gjort med å utarbeide sporingsdiagrammer viser betydelige forskjeller mellom modulvogntog type 1 og type 2. Dette ble også bekreftet gjennom testkjøringen. Derfor kan det være en løsning å utarbeide en egen vegliste for modulvogntog type 1.», presiseres det i brevet.

Næringslivet ønsker at det gjennomføres nye simuleringer på de 10 prioriterte strekningene som er fremkommet i dialogen med Vegdirektøren, med modulvogntog type 1 som dimensjonerende kjøretøy.

«Det har vist seg vanskelig å få åpnet nye strekninger for modulvogntog, og de aller fleste transportører ønsker først og fremst å bruke modulvogntog type 1, så denne muligheten bør undersøkes», kan man lese i brevet.

Det er definert tre ulike typer i Forskrift om bruk av kjøretøy § 5-2, b. Det er naturlig at typer kjøretøy angitt i denne forskriften også følges opp i veglistene, mener næringen.

«Dette kan løses ved egen vegliste for type 1, alternativt vurdere hvilke typer kjøretøy som kan omfattes av eksisterende veglister, gitt nødvendige tilpasninger i regelverket. For å utnytte vegnettet må det tas hensyn til at de tre ulike typene modulvogntog har ulike sporings-egenskaper. Dette forutsetter politiske vedtak som åpner for bruk av tilstrekkelige veglister», fastslår næringen.

Tilpasning av infrastruktur

Testkjøringen viser sett fra næringens side at enklere tiltak kan gi bedre fremkommelighet og grunnlag for åpning av veg-nettet for modulvogntog.

«På en del punkter er det mulig å gjøre mindre kompenserende tiltak som breddeutvidelser, endring av vegmerking, justering av trafikkøyer etc. Årsdøgntrafikk (ÅDT) er et uttrykk for trafikkmengde over tid. På enkelte steder som f.eks. i Trysil er det imidlertid stor variasjon i trafikkmengde gjennom uka. Her antar vi at helgetrafikken utgjør mye av den totale trafikkmengden. Siden yrkestrafikken stort sett foregår på hverdager, kan det derfor være mulig å legge til grunn en annen kjøremåte enn det ÅDT isolert sett gir uttrykk for. Dette åpner for at kjøremåte B eller C bør kunne legges til grunn der trafikken er lav på hverdager.

Næringslivet har bedt om et nært samarbeid med Statens vegvesen for å følge opp erfaringene fra testkjøringene og raskest mulig komme frem til løsninger.

«Det kan finnes andre løsninger knyttet til faglige forhold som kan gi ønskede resultater utover det vi har belyst i denne henvendelsen. Vi har svært gode erfaringer med et operativt samarbeid med Statens Vegvesen for gode ramme-betingelser for næringslivet og samfunnet for øvrig. En felles virkelighetsforståelse er avgjørende for en effektiv prosess for å få resultater i denne saken. Næringslivet er tilfreds med at Samferdselsministeren vil påse god fremdrift, og imøteser raske resultater slik at vi sikrer grunnlag for industriell vekst i Norge», skriver bransjeorganisasjonene.

Nøkkelord:

Transport / Bil, Tre, Tungtransport, Transport, Vei
 

Skanska selger leilighetshotell i Oslo for 418 millioner

 

Mats Johansson blir ny konsernsjef i Assemblin

 

Tidligere TV2-topp blir ny sjef i Rørentreprenørene

SSB: Arbeidsledigheten faller til 3,9 prosent

 

Volvos elektriske gravemaskin imponerte på Intermat

 

Statsbygg:
- Bærekraft lønner seg

Annonsørinnhold
 


Har du råd til å la taket ditt bare være et tak?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27
    0170 Oslo
  • Postadresse

    Postboks 6831
    St. Olavs plass
    0130 Oslo
  • Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien