Riktig beslutning av Vegvesenet om asfaltgransking

Tirsdag kunne Byggeindustrien bringe nyheten om at Statens vegvesen har bestemt seg for å droppe granskingen av asfaltbransjen i kjølvannet av den mye omtalte asfaltsaken i Midt-Norge fra 2011. Slik saken har utviklet seg, er dette er en riktig beslutning.

De aller fleste tilknyttet byggenæringen husker helt sikkert asfaltsaken som ble rullet opp Midt-Norge og som til slutt endte i at Konkurransetilsynet ila Veidekke og NCC store overtredelsesgebyrer for markedsdeling, pris- og anbudssamarbeid, og utveksling av annen strategisk informasjon. (Veidekke kom til Konkurransetilsynet med opplysninger som førte til at saken ble avdekket, og slapp derfor å betale gebyret.)

Denne saken fikk stor oppmerksomhet både i og utenfor bransjen – og førte til at både Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg og Statens vegvesen mente det var riktig at det ble i igangsatt en gransking av bransjen gjennom en utredning av markedet, konkurransesituasjonen og prisutviklingen. Vegvesenet tok ansvaret for å gjennomføre granskningen i 2014, regningen skulle deles mellom etaten og EBA - og det var satt av fire millioner kroner til arbeidet. Man hadde planene klare for en utlysing av oppdraget til et eksternt konsulentfirma - men man kom ikke lenger med arbeidet. Oppstarten drøyde og drøyde, og nå har Vegdirektøren bestemt at det ikke blir noe av granskningen.

Når det nå har gått såpass mange år, er dette en helt riktig beslutning. Vi snakker om å granske hendelser som ligger rundt ti år tilbake i tid – perioden man skulle granske omhandlet årene 2005-2008, og da er det lite hensiktsmessig å gå nærmere inn i denne materien nå. Man burde selvsagt gjennomført et slikt arbeid, men da måtte det ha blitt startet opp når det først ble annonsert.

Mye har skjedd i løpet av disse ti årene – og det er opplagt mer hensiktsmessig å se fremover enn å se tilbake på historien som var. Statens vegvesen har selv gjennomført tiltak etter asfaltsaken, og det har også asfaltvirksomhetene definitivt gjort. Det er satt inn tiltak for sikre sunne konkurransevilkår. Man kan selvsagt ikke sikre seg 100 prosent mot at slike hendelser aldri skal kunne skje igjen - men man har nå langt strengere rutiner på plass for å hindre dette.

Det skal nå legges opp til et opplegg for en gjennomgang av markeds- og konkurranseforhold i asfaltbransjen i samarbeid med BNL/EBA - som også vil kunne gi nyttig informasjon for begge parter.