Folkefest for Atlanterhavsveien

Lørdag 27. mai blir det folkefest på Nordmøre. Da kommer samferdselsminister Liv Signe Navarsete og et stort offisielt følge til Atlanterhavsveien for å feire at dette prosjektet ble Århundrets Byggverk i Norge

Samtidig vil statsråden fyre av en symbolsk første salve på den nye Atlanterhavstunnelen. I tillegg regner arrangørene med at flere tusen mennesker vil møte fram på ulike arrangement man planlegger denne dagen. Atlanterhavsveien til topps Bakgrunnen for dette store opplegget er at Atlanterhavsveien gikk helt til topps i den store kåringen av Århundrets byggverk i Norge fra perioden 1905 - 2005. Det var tidsskriftet Byggeindustrien som på vegne av byggenæringen i Norge, tok initiativ til denne kåringen som ledd i et bredt opplegg i det som ble prosjektet Byggenæringen i 100 år. Vegdirektør Olav Søfteland kommer også til arrangementet. Han er tydelig stolt av at det var to veg- og bruprosjekter som kom først på listen i den store konkurransen. Folkefest - Det er naturlig at vi i Byggeindustrien har tatt initiativ til den store folkefesten som skal arrangeres lørdag 27. mai. Med på det offisielle opplegget er også Vegdirektoratet, Møre og Romsdal fylke, Entreprenørforeningen EBA i Møre og Romsdal, Eide, Averøy og Kristiansund kommune. I tillegg vil Averøydagene bli arrangert. Det legges opp til et bredt folkelig engasjement fra alle berørte kommuner, sier redaktør Per Helge Pedersen i Byggeindustrien. Lokalt forankret Hele prosjektet skal ledes lokalt og arrangøren håper på kjempeoppslutning. I tiden fremover blir alle bedt om å komme med forslag til tiltak. - Vi håper på at kreativiteten nå vil blomstre og at alle som har noe de vil vise frem eller selge, melder seg på. Kanskje kan det bli et stor matfestival hvor distriktets spesialiteter kan presenteres. Vi satser også på at dette skal bli en kulturmønstring av de sjeldne, legger Pedersen til. Dance with the bridges - Kanskje får vi noen av distriktets musikalske krefter til å skrive en Havsymfoni. Vi ser for oss at dansere kommer og danser med bruene. Kanskje kan gamle veterankjøretøyer og veteranbåter samles rundet det fantasiske samferdselsprosjektet. Vi ser for oss at hundrevis av både gamle og nye båter komme. Vi stanser ingen ideer. Tiden løper fort og i løpet av de nærmeste ukene må vi få et program på plass. Det haster derfor å komme frem med forslagene, sier Pedersen. Egen bok om Atlanterhavsveien - I forbindelse med Byggenæringen i 100 år, ga Byggeindustrien i år ut en jubileumsbok som viser utviklingen i byggenæringen de siste 100 årene. Vi vil også komme med en egen bok i forbindelse med Århundrets Byggverk. Der vil alle prosjektene som var med i landsfinalen bli presentert, men hovedsaken blir omtalen av Atlanterhavsveien, legger Pedersen til. Atlanterhavstunnelen åpner Den eventyrlige rundkjøringen - Det at selveste samferdselsministeren kan utløse en symbolsk salve på den nye undersjøiske tunnelen er en stor ære. Når denne tunnelen står ferdig vil den også åpne for en fantastisk rundkjøring. Krifastprosjektet med sine flotte majestetiske anlegg, Atlanterhavsveien som snor seg langs øyer og skjær ut mot Storhavet og Atlanterhavstunnelen samler på et relativt lite område det fremste Norge og verden har av moderne samferdselsanlegg. Vi kan lage et utstillingsvindu som forteller folk flest om utviklingen. Nordmøre Museum må få en nøkkelrolle i å utvikle et slikt besøkssenter. Også museet blir invitert til å delta i folkefesten den 27. mai, opplyser han. Fakta: Rv 64 Atlanterhavstunnelen Utbyggingen av Atlanterhavstunnelen har som hensikt å gi fast forbindelse mellom Averøy og Kristiansund og derav nedlegging av ferjesambandet Bremsnes-Kristiansund. Atlanterhavstunnelen vil ha flere positive samfunnsmessige virkninger. Et fast vegsamband vil bidra til at distriktet knyttes bedre sammen og at arbeidsmarkedsområdet og det offentlige og private servicetilbudet utvides. Dette vil slå positivt ut for næringsliv og bosetting i Kristiansundsregionen. Årsdøgntrafikken på ferjesambandet Kristiansund - Bremsnes, som skal erstattes, lå i 2003 på rundt 700 kjøretøy. Veksten de siste fem åra har ligget på 3 prosent per år. Sambandet bemerker seg ellers med at det er en meget høy passasjerandel i sambandet For den undersjøiske tunnelen er det gjennomført omfattende forundersøkelser med refraksjonsseismikk av hele den undersjøiske delen av tunnelen. Det er også gjennomført en kjerneboring fra Kristiansundsiden av tunnelen. Det vil bli utført supplerende grunnundersøkelser før byggestart. I prosjektet inngår en undersjøisk tunnel på ca. 5,7 km som går mellom Øksenvågen i Averøy kommune og Hagelin i Kristiansund kommune. Størst stigning i tunnelen blir 10 % og laveste punkt vil ligge ca.250 meter under havoverflaten. Videre skal det bygges tilførselsveger på Averøy og i Kristiansund. På Averøy skal det bygges ca. 3,9 km ny riksveg mellom Bremsnes og tunnelpåhugget i Øksenvågen. I Kristiansund skal det bygges ca. 600 meter ny riksveg for tilknytning av Atlanterhavstunnelen til eksisterende vegnett i Kristiansund. Kostnadsoverslaget er på 635 mill. kroner. Hele prosjektet skal være ferdig i 2008.