E16 blir en viktig valgkampsak

Skuffelsen var stor hos mange E16- og Bergensbane-tilhengere da NTP ble lagt frem tidligere i vår, men de har ikke gitt opp kampen - og denne saken kan få store politiske konsekvenser.

Forhåpningene var store om en rask oppstart av både E16 Skaret-Hønefoss i øst og K5 Arna-Voss (med strekningen Arna- Stanghelle som første delprosjekt) vest, da regjeringen 5. april la frem Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029. I forkant hadde regjeringspartiene nærmest strødd rundt seg med milliarder til prosjekter som lå inne i planen. Alle trodde både vei og bane lå inne på strekningene Arna- Stanghelle og at E16 Ringeriksbanen var blant de prioritere utbyggingen i den første perioden av NTP – ikke minst med bakgrunn i signalene som tidligere er gitt. I øst ligger Ringeriksbanen inne med midler i første periode, men ikke E16-strekningen Skaret-Hønefoss. I vest ligger det ikke inne midler i første periode hverken til vei eller bane på K5 Arna-Voss.

Planleggingsarbeidet er godt i gang på begge prosjekter – og man er i ferd med å bygge seg opp til marsjorden som skulle komme. Ikke minst er E16 Ringeriksbane-planleggingen kommet godt i gang. Desto større ble skuffelsen over at veiprosjektene havnet et godt stykke bak i køen. E16 Skaret-Hønefoss ligger inne med midler i perioden 2024-2029, og E16 Arna-Stanghelle ligger også inne med en oppstart i perioden 2024-2029. Det er kommet signaler om at E16 Arna-Stanghelle kan komme i gang noe tidligere enn stipulert i NTP – men dette er langt fra sikkert. Det kan også innebære at andre prosjekter i Hordaland må prioriteres ned.

At de planlagte oppstartene kom så sent i neste NTP-periode har falt innbyggerne som er sterkest berørt av disse prosjektene tungt for brystet. På Ringerike er E16-skuffelsen stor- alt lå til rette for en tidlig oppstart, kanskje så tidlig som i 2019 – men om man ikke klarer å mobilisere en delvis bompengefinansiering, kommer den altså ikke før i siste NTP-periode. Mer tid til planlegging er den oppgitte grunnen. Ikke alle er enige i dette argumentet.

Nå blir det selvsagt viktig at man holder tempoet oppe i planleggingen som er satt opp av prosjektorganisasjonene som allerede er i full gang med arbeidet. Det må settes av midler til å holde dette arbeidet i full drift nå både før den nye transportplanen slår inn, og selvsagt i perioden frem til forventet oppstart. Det er viktig at organisasjonene som nå er i full gang med å bygge seg opp, får fortsette med dette arbeidet.

I vest er sinnet enda større enn i øst. Hordaland føler seg forbigått i transportplanen, og rikspolitikerne med røtter i fylket, som blant annet Knut Arild Hareide, har sagt han ikke gjorde nok for Hordaland i NTP-arbeidet, og at han lover E16-kamp. Også Venstre har i ettertid kommet på banen. Det blir de også helt nødt til å gjøre. Harmen i Hordaland er så stor at om ikke utbyggingen av K5 Arna-Voss kommer lengre frem i prioriteringskøen, så kan dette får store politiske konsekvenser inn mot høstens stortingsvalg. Venstre er viktig for å holde regjeringen sammen, og de har ikke råd til å miste mandater fra Hordaland. Denne saken er selvsagt ikke heldig for statsminister Erna Solberg - som stor bergenspatriot skulle hun nok gjerne sett at K5 Arna-Voss kom lenger frem i køen.

Problemet til Hordaland er at de sannsynligvis må prioritere hardere om de skal få E16-prosjektet lenger frem i NTP. Hordfast ligger også inne i siste NTP-periode. Dette prosjektet må nok prioriteres ned om E16-prosjektet skal forseres i forhold til fremlagte NTP. Det er sterk uenighet blant aktørene i vest om man er villige til å gjøre nettopp dette. Dette kan de likevel bli tvunget til – om ikke kan de «miste» begge prosjektene lenger frem i tid.

Det blir dermed en spennende kamp å følge i ukene frem mot sommeren - NTP skal vedtas før Stortinget tar sommerferie. Det kan fortatt skje endringer her – men det begynner å haste. I vest jobber de nå for fullt for å få Hordaland tyngre inn i NTP. Politikerne står på barrikadene, innbyggerne går i protesttog og har etablert Facebook-sider som formelig koker av engasjement på nettet. Dette er en sak som har et enormt engasjement – og som vil påvirke valgte uansett hvilket innhold som kommer frem i den endelige transportplanen. Viktigheten av dette engasjementet kan faktisk være så omfattende at endringer vil tvinge seg frem.

Ingen veistrekninger har for tiden større engasjement i Norge enn den farlige veistrekningen mellom Arna og Voss. Strekningen er sterkt rasutsatt, og er rammet av mange dødsulykker. Den må utbedres – men hvor lenge tør politikerne å vente?