Konvensjonell drift eller TBM i jernbanetunnelen på Ringeriksbanen?

Nå har Bane Nor besluttet hvilket tunnelkonsept de skal gå for på Ringeriksbanen. Tunnelen blir hele 23 kilometer lang - men foreløpig er det ingen avklaringer om det blir driving med drill & blast eller tunnelbormaskin (TBM).

Bane Nors beslutning innebærer at tunnelen bygges med to tunnelløp, hvor begge jernbanesporene legges i én dobbeltsportunnel - det skal også bygges en parallell service- og rømningstunnel.

Denne jernbanetunnelen blir en meget stor oppgave for entreprenørene som til slutt blir valgt til å utføre oppgaven. Det store spenningsmomentet nå er hvilken drivemetode Bane Nor vil velge for tunnelen. I den senere tid har den statlige byggherren valgt å benytte seg av TBM for to av de lengre tunnelene. Man valgte å gå for en løsning der entreprenørene selv fikk velge drivemetode på Ulriken i Bergen, og det ble til slutt TBM som vant frem – for første gang på et jernbaneprosjekt i Norge. Her er man nå i gang med drivingen. På Follobanen valgte Bane Nor å utlyse en konkurranse der TBM var valgt som metode for hoveddelen av tunnelen på forhånd, og entreprenørene måtte levere inn sine tilbud i forhold til dette. Nå pågår det boring fra fire ulike TBM`er for byggingen av den 22 kilometer lange tunnelen – og denne jobben skal være en av de største i sitt slag i verden. Det er meget sjeldent man har fire store TBM`er gående samtidig på samme prosjekt.

Det er ikke kjent når man skal ha bestemt seg for drivemetode for tunnelen mellom Sandvika og Sundvollen på Ringeriksbanen. Vi regner med erfaringer fra Ulriken og Follobanen vil veie tungt i en slik beslutning. Nå er det selvsagt slik at ingen prosjekter er like. Både på Ulriken og på Follobanen var det flere bakenforliggende årsaker til at man valgte TBM. I tunnelen på Follobanen pekte Jernbaneverket, nå Bane Nor, blant annet på HMS, kvalitet på konstruksjonen i et livsløpsperspektiv, tilgang til vedlikehold og markedsmessige forhold når de foretrakk TBM på bekostning av drill & blast.

På Ringeriksbanen skal man drive tunnelen i et helt annet terreng og område. Her er det mindre i nærheten som blir direkte påvirket av tunnelarbeidet. Dermed vil det muligens kunne åpne for at drill & blast kan bli foretrukket, men dette kommer selvsagt helt an på type fjell og ande geologiske forutsetninger. Selvsagt kommer også forventet prisnivå her til å spille inn. Mange er nok også spente på om Bane Nor ønsker å avklare valg av drivemetode før man kaller inn til anbudskonkurranse eller ikke. Det selvsagt fullt mulig å legge opp til en løsning der entreprenør kan velge drivemetode selv og levere tilbud etter hva man mener er best. Enkelte vil da også kunne vurdere å legge inn tilbud både for TBM og drill & blast. Ulempen med dette er at det kan medføre meget store oppgaver med anbudsarbeidet - og dette er selvsagt noe Bane Nor må ta høyde for. Det kan likevel være lurt å la de ulike entreprenørene selv velge metode og at man kan få de beste tilbudene på denne måten. Uansett hva man velger her regner vi med at både rådgivermiljøene og entreprenørene får gode muligheter til å komme med sine anbefalinger på forhånd slik at man kan sikre en best mulig prosjektgjennomføring – for alle parter.

Nå er det også slik at det kan bli en kombinasjonsløsning, der både TBM og drill & blast benyttes, men skal det være noe poeng med TBM må det uansett bli slik at TBM får den klart største delen av tunnelarbeidet.

Det blir nå spennende å se hva Bane Nor etter hvert bestemmer seg for. Det norske tunnelmiljøet står klare til å ta opp konkurransen – uansett hvilken løsning man velger.