Talleraas: Kan ikke garantere for juletrafikken

Vi kan ikke garantere for juletrafikken, men det er et klart krav til både ledelsen og de ansatte i Avinor at flyene må gå som forutsatt. Det sier styreleder Anders Talleraas i Avinor til NTB, etter et par uker med store trafikkproblemer i lufta og irriterte passasjerer som resultat.

Mange frykter at problemene skal fortsette fram mot jul. Så lenge interessekonflikten ligger der, og det kan være fare for mer sykdom blant flygeledere og funksjonærer på Røyken, ber Talleraas om forståelse for at det vil være helt umulig å utstede noen garanti for at juletrafikken skal gå etter oppsatte ruter. Røyken-utsettelse? Grepet Avinor-ledelsen tar er å komme i best mulig dialog med de ansatte ved kontrollstasjonen på Røyken. Avinor-styrelederen bidro selv til det torsdag da han vagt antydet at avviklingen av kontrollstasjonen på Røyken i 2008 kunne bli utsatt, dersom argumentene for det er tilstrekkelig gode. Han vil vurdere alle mulige tiltak som kan fremme en god dialog i Avinor. Det er ingen tvil om at omstillingen i Avinor, med krav om en resultatforbedring på 400 millioner, kroner har vært smertefull for organisasjonen. Stortinget har bedt oss gjennomføre dette, og det setter krav til nedbemanning og sparing. Omstillingsprosessen har vært nødvendig, og en del av omstillingen er sammenslåingen til en kontrollenhet for Sør-Norge, nemlig Stavanger. Splittet Avinor Tallet på sykemeldinger ved kontrollstasjonen på Røyken har doblet seg etter vedtaket om sammenslåing og nedlegging av Røyken i 2008. Men nå vil Samferdselsdepartementet også se på en annen form for organisering av Avinor. Enkelt sagt kan det bli aktuelt å skille flyplass og tårn ved landets 46 flyplasser. Det var antydningen om denne omorganiseringen som førte til at direktøren for flysikringsdivisjonen i Avinor, Anne Grette, nylig sa opp sin stilling. Talleraas avviser antydning om at samferdselsminister Liv Signe Navarsete har lagt stein til byrden for en hardt prøvet organisasjon. Nei, det er eierens rett og plikt å foreta en evaluering. En evaluering vil vise fordeler og ulemper med et samlet Avinor opp mot et splittet selskap. Flere flygeledere Talleraas vil ikke uttale seg om hva han mener vil være den beste løsningen, men antyder at et system med en viss kryssubsidiering av flyplasser er en fordel, fordi det bare er noen få av flyplassene i Norge som går med overskudd. Avinor-styrelederen er langt på vei enig i at det kan være for få flygeledere tilgjengelig når det er mye sykdom. På den andre siden har ikke antall flybevegelser økt så mye de siste årene, og det er flere flygeledere i Norge nå enn det har vært noen gang. Men Talleraas mener flere må utdannes. Han sier at det ikke er så enkelt å hente flygeledere fra andre land når det er mye sykdom i Norge. De fleste land har for få. Dessuten kreves det en stedlig opplæring. Anders Talleraas minner om at ikke alle flyforsinkelser eller innstillinger skyldes flygelederne. Han har tillit til at både Avinor-sjef Randi Flesland og de tillitsvalgte skal komme i mål med en problematisk prosess. Selv føler han også tillit fra generalforsamlingen, som er samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).