I den senere tid har vi hatt flere artikler rundt arbeidet med Follobanen, tidenes største samferdselsprosjekt i Norge, en utbygging som selvsagt har stor offentlig interesse. Det gjør at vi får inn mange tips om og rundt utbyggingen, og det er vår plikt å følge godt med på hva som skjer – via ulike kanaler. Når vi får klare indikasjoner på at enkelte deler av prosjektet kan ligge etter i forhold til fremsatte del-planer (eller også frykter dette), mener vi dette helt klart hører til offentlighetens interesse, selv om man likevel forventer/jobber utfra å klare sluttfristen.
Vi mener dette er gjort på en god måte etter normale journalistiske prinsipper både i disse konkrete sakene – og tidligere artikler. Vi tar opp og ønsker klarhet i hvordan Jernbaneverket ligger an i forhold til fremtidsplanen, med informasjon fra våre kilder og ved at vi har arbeidet for å hente inn korrekt informasjon fra prosjektets side. Å få konkret faktainformasjon fra prosjektets side har ikke alltid vært så enkelt som vi har ønsket eller som det strengt tatt burde.
Vi mener at statlige initierte og finansierte utbygginger burde ha en stor grad av åpenhet mot offentligheten og media – men vi opplever dessverre at dette kan variere fra prosjekt til prosjekt. Vi mener det er fullt mulig å ha et åpent forhold til media uten at dette går på bekostning av internkritiske forhold eller annet som kan defineres som forretningshemmeligheter.
Prosjektledelsen i Follobaneprosjektet går i et innlegg på bygg.no relativt kraftig i møte med informasjonen vi har publisert rundt fremdriften i Follobaneprosjektet. I disse sakene rettet vi flere konkrete spørsmål til prosjektadministrasjonen, og svarene ble i sin helhet tatt med i sakene. Men innholdet i tilbakemeldingene bidro nok mer til forvirring enn klargjøring. Vi mener det derfor er underlig at prosjektledelsen gjennom et innlegg velger å komme med utfyllende informasjon om hvordan de opplever fremdriften kort tid etter at saken er publisert – alt dette kunne blitt kommunisert via våre henvendelser.
Prosjekter av denne størrelse både fortjener og krever interesse fra både media og offentligheten. Jeg har ikke vært i bransjen spesielt lenge, 15 år som mediemann innen bygg og anlegg kan mange toppe, men jeg må nok innrømme at jeg aldri har vært borti lignende behov for kontroll i et statlig prosjekt i forhold til mediekontakt enn jeg har vært borti gjennom Follobaneprosjektet. Det kan sikkert være gode argumenter for dette, men det bidrar ikke til å få frem god og saklig informasjon slik vi alle ønsker. Vi ser også en lignende utvikling andre steder når man jobber innen nyhetsformidling – spesielt har det utviklet seg en praksis der både spørsmål og svar foregår via e-post – ikke den beste måten å kommunisere på i alle situasjoner.
Prosjektdirektør Erik Smith i Follobaneprosjektet mener vår bransjeinteresse går utover vår redelighet. Vi mener selvsagt dette er å bomme fullstendig - men det får stå for deres regning - og leserne står selvsagt fritt til å tolke dette som de ønsker.
Vi kommer uansett naturligvis til å følge prosjektet tett også fremover, og vil få frem både viktige milepeler og om man eventuelt skulle komme over problemområder – og håper selvsagt prosjektet tar inn over seg hvor stor oppmerksomhet prosjektet fortjener og offentligheten forventer – og det innbefatter selvsagt alle aspekter ved utbyggingen.
- Nøkkelord
- Leder