Stor interesse rundt Nye Veier-prosjektene

Statens nye veiutbygger, Nye Veier AS, er nå i full gang med prosessen som skal avgjøre hvilke aktører som skal bygge selskapets første veistrekninger. Så langt har interessen vært stor og bransjen har vært positiv til hvordan utbyggeren prioriterer anbudsarbeidet.

Frem til nå har Nye Veier prekvalifisert fire aktører til hvert av prosjektene E18 Tvedestrand-Arendal og E18 Rugtvedt-Dørdal. Man er nå inne i en fase der de prekvalifiserte aktørene skal regne på sine anbud, før fristene går ut i løpet av høsten og vinteren. Snart vil man også komme i gang med flere strekninger - så storutbyggingene står virkelig i kø for den nye utbyggingsorganisasjonen.

Nye Veier har valgt en retning der man i sterkere grad setter fokus på andre kriterier enn pris. De bruker relativt store ressurser i prekvalifiseringsrundene der de ulike aktørene blir vurdert etter flere ulike kriterier, før de får dommen om enten å bli med videre eller ikke vurdert til å bli med videre - av ulike årsaker.

Erfaringene så langt er at det har vært stor interesse om å bli med i disse prekvalifiseringsrundene. På både E18 Tvedestrand-Arendal og E18 Rugtvedt-Dørdal var det med ti aktører som ville bli prekvalifisert. Med tanke på kontraktenes størrelse burde byggherren være mer enn fornøyd med denne responsen - ikke minst når vi se på hvilke aktører som ønsker å være med.

De senere årene har det vært mye fokus på at utenlandske aktører har funnet det norske anleggsmarkedet attraktivt, noe som selvsagt ikke er unaturlig når vi ser på aktivitetsnivået her hjemme - og ikke minst størrelsen på jobbene. Så langt er én utenlandsk aktør med videre på hver av de to strekningene etter at prekvalifiseringsprosessene er gjennomført. Det viser seg dermed at de lokale aktørene stiller sterkt i forhold til Nye Veiers prioriteringer som blant annet omfatter HMS, gjennomføringsevne og samfunnsansvar.

Selv om det nå gjennomføres omfattende prekvalifiseringsrunder vil det likevel bli hard kamp om hvem som virkelig får jobbene. Fire aktører i hver kontrakt vil gi tilstrekkelig konkurranse. Det er også helt klart at aktørene som nå er med i konkurransen har lagt ned store ressurser i anbudsarbeidet, og vil strekke seg langt for å kunne være med å kjempe om oppdraget. Det er også litt ekstra prestisje i det å kunne sikre seg den første Nye Veier-jobben. Det skal derfor å bli spennende å se hvem som vinner og hvilke kriterier som ble avgjørende, i tillegg til pris - som fortsatt selvsagt skal veie tungt. Så selv om det kun er en av fire som er med fra utlandet, er det selvsagt ikke usannsynlig at de vil kunne stikke av med seieren.

Nye Veier har fått mye skryt for hvordan de har jobbet med de første anbudsprosessene, og det er fortjent. Bransjen har gjennom mange år ropt etter at man i tyngre grad må vektlegge andre kriterier enn pris, og nå får de det slik. Det setter selvsagt også ekstra store krav til organisasjonen i Nye Veier - ved at de vektlegger de ulike kriteriene riktig og rettferdig, og at man kan jobbe forutsigbart frem mot prekvalifiseringsrundene.

Byggherren har også lyttet til markedet i denne prosessen, blant annet med tanke på kontraktsstørrelser. Vi håper dette også vil fortsette - og at man følger veien som er lagt frem til nå.