Utestedet SALT stenger med umiddelbar virkning. Foto: Jil Yngland / NTB
SALT i Oslo: Stengt med umiddelbar virkning
SALT på Langkaia i Oslo stenges grunnet bekymring rundt brannsikkerhet og rømningsforhold, opplyser Plan- og bygningsetaten i Oslo.
– Jeg er bekymret for sikkerheten til både ansatte og besøkende på SALT. Derfor ser vi ingen annen mulighet enn å stenge stedet umiddelbart, sier etatsdirektør Vera Houck, ifølge Avisa Oslo.
Fredag 26. juni skulle utestedet vise VM-kampen mellom Norge og Frankrike. Det er foreløpig ikke kjent hva som vil skje med billettene som er solgt til arrangementet.
Plan- og bygningsetaten og Brann- og redningsetaten gjennomførte 23. juni en besiktigelse ved SALT på Langkaia 1 etter å ha mottatt en bekymringsmelding.
Stedet åpnet i 2016 som et midlertidig prosjekt med en planlagt varighet på to år. Det var opprinnelig et åpent område, men har gradvis blitt utbygd og kan nå ta imot et stort antall besøkende, kommer det fram i pressemeldingen.
– Sikkerheten til alle som besøker SALT, enten de kommer for konserter og arrangementer, må være ivaretatt. Etter vårt tilsyn er det ikke grunnlag for å si at den er det, sier Houck.
Plan- og bygningsetaten skriver at det manglet blant annet skilting som viser hvor personer skal bevege seg ved evakuering. Tilsynet avdekket også at det pågår oppføring av en ny paviljong. Den nye byggeplassen skal heller ikke ha vært tilstrekkelig sikret.
Fredag kveld skulle det ha vært et stort Pride-arrangement på SALT.
– Fredagen på SALT er som julaften og nyttårsaften på en gang. Det er høytid for de skeive kvinnene, sier Bente Jørgensen, produsent og arrangør, til Aftenposten.
Jørgensen opplyser til avisen at den første artisten akkurat hadde møtt opp til lydprøve da meldingen om stengningen kom.
– Vi er relativt frustrerte, sier hun.