Åge Haverstads maskiner har stått stille ved fv.33 prosjektet i Totenvika etter at entreprenørselskapet havnet i konflikt med Statens vegvesen. Nå er kontrakten med hovedentreprenøren hevet.

Ingen løsning på fv.33 konflikten - Vegvesenet hever kontrakten med Åge Haverstad

Statens vegvesen og Åge Haverstad AS fant ingen løsning på konflikten ved fv. 33 prosjektet i Totenvika. Kontrakten med hovedentreprenøren er nå hevet.

Statens vegvesen må dermed ut i markedet med en ny konkurranse på ferdigstillelsen av den 7,2 kilometer lange fv. 33 strekningen mellom Langsletta og Totenvika i Oppland. Det betyr at veianlegget, som i utgangspunktet skulle stått ferdig høsten 2016, etter alt å dømme blir flere måneder forsinket. Åge Haverstads kontrakt i prosjektet har en verdi på cirka 166 millioner kroner.

-Statens vegvesen varslet 17. juni heving av kontrakt på grunn av at entreprenør trappet ned sin virksomhet, samt at de over lengre tid hadde vist mangelfull gjennomføringsevne og svært forsinket fremdrift. I denne forbindelse ga Statens vegvesen også entreprenør frist for innlevering av en plan for resterende arbeid. Planen var et krav fra vår side for at de skulle kunne fortsette arbeidet på anlegget. Entreprenør har nå meddelt at de ikke kommer til å levere plan for videre arbeid. Statens vegvesen må derfor gå til det skritt å heve kontrakt og lyse ut arbeidene på nytt. Dette er beklagelig, men vår jobb er å påse at prosjektet blir gjennomført i henhold til kontrakt og sluttført, og at resultatet blir et veganlegg av god kvalitet, sier prosjektdirektør i Statens vegvesen Svein Røed.

Uenighet

Ifølge Statens vegvesen har ikke utbyggingen av fv.33 Langsletta – Totenvika hatt en tilfredsstillende fremdrift eller utførelse. Vegvesenet har derfor gitt entreprenøren varsel om heving av kontrakten. Konflikten mellom Statens vegvesen og entreprenør Åge Haverstad AS er sammensatt, men startet med uenighet om grunnforhold og konsekvensene av dette. Entreprenør mener det er et markert avvik, og Statens vegvesen mener at grunnforholdene er som forventet. Statens vegvesen har innhentet geoteknisk vurdering av forholdene og geoteknisk rapport, og de konkluderer med at gravearbeidene har blitt utført i strid med geotekniske prinsipper og praktiske erfaringer, står det i meldingen fra Statens vegvesen.

-Vi mener vi har håndtert entreprenørs krav og påstander i saken i henhold til kontrakten. På tross av dette så har entreprenør valgt å bryte kontrakten og fjerne de fleste anleggsmaskinene. Dette er svært beklagelig, sier Røed.

Utlysing av kontrakt

Utlysning av kontrakten på nytt er en formell prosess som normalt tar ca. 3 måneder. Ny entreprenør for hoveddelen av anlegget vil mest sannsynlig ikke være på plass før tidligst oktober 2015. Statens vegvesen vil i mellomtiden sørge for så god trafikksikkerhet og god framkommelighet som mulig i anlegget. Det vil være noen mindre arbeider som av sikkerhetsmessige årsaker haster og som vil bli utført før den tid.

- Prosjektet er dessverre flere måneder forsinket, men vi vil arbeide for at prosjektet skal bli ferdig så raskt som mulig. Arbeidene skulle ha vært ferdig i november 2016, men det er slik vi ser det nå ikke mulig, sier Røed.

Bekrefter heving

Byggeindustrien har vært i kontakt med daglig leder Jon Korstad i Åge Haverstad. Han kan bekrefte at kontrakten med Statens vegvesen er hevet, og han lover å komme med en mer utfyllende kommentar rundt hva som har skjedd i prosjektet litt senere.