Smestadtunnelen får halvert kapasitet fra og med kvelden 1. juni. Det forventes lange køer, og bilister oppfordres til å velge kollektivt. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Stålsetter seg for køkaos i Oslo fra tirsdag morgen

Mandag kveld starter rehabiliteringen av Smestadtunnelen i Oslo. Vegvesenet venter lange køer og oppfordrer dem som kan, til å reise kollektivt.

Smestadtunnelen er den første av ti tunneler som skal oppgraderes i et større prosjekt i hovedstaden. Det finnes ikke omkjøringstraseer for all trafikken som bruker tunnelene, og derfor blir det mer kø, forteller prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen. Hun ber alle som har mulighet, til å la bilen stå og heller reise kollektivt, sykle eller gå.

– Om du kan benytte andre transportmidler, gjør det.

Når to kjørefelt i tunnelen stenger, kan en tur mellom Sinsen og Smestad – en strekning på en snau mil – ta opptil fire timer.

Ruter ber de reisende beregne god tid og varsler at det kan bli «fullere enn vanlig på enkelte avganger». Fire bussruter berøres direkte, og folk som skal til eller forbi Smestad, anbefales å velge T-banen. Noen holdeplasser vil ikke bli betjent, mens det andre steder opprettes nye, midlertidige holdeplasser. Blant annet kommer bussene ikke til å stanse i Bjørvika. Busskapasiteten vurderes fortløpende, og Ruter sier de kan sette inn ekstra busser ved behov.

For å lette situasjonen noe for kollektivtransport og utrykningskjøretøyer, er det innført restriksjoner på elbiler i kollektivfeltene: Langs ring 3 kastes de ut, mens det må være minst to personer i bilen for at elbiler skal få bruke kollektivfeltet på E18 mellom Sandvika og Filipstad i rushtiden.