Jon Sandnes under Byggedagene 2015. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Velvilje, men lite fremdrift

– Vi møter enorm mye velvilje også på statsministerens kontor når det gjelder å bekjempe arbeidskriminalitet, men det er dessverre liten fremdrift i saken. Det er SMK som skal koordinere dette arbeidet, men hva skjer, spurte en engasjert BNL-sjef Jon Sandnes på EBAs generalforsamling.

– Jeg vet at denne saken var oppe i statsråd i dag, og jeg er spent på hvilke endringer som kommer i Plan- og bygningsloven. Skal vi få bukt med det enorme problemet som svart arbeid innebærer, trenger vi en rekke virkemidler. Men skal vi lykkes er vi helt avhengig av et stort engasjement fra det offentliges side. Vi trenger lover og regler som er entydige – vi trenger et nett av tiltak slik at det skal bli lettere å drive seriøst. Men også vi som næring må engasjere oss. Vi må samarbeide i kampen mot alle kriminelle aktører som har infiltrert byggenæringen, sa Jon Sandnes under generalforsamlingen i EBA.

Opplegg må være gjennomførbare

– Mange kommuner er nå veldig opptatte av at det stilles flere krav til offentlige anskaffelser. Men noen går vel langt i det godes tjeneste. Det er offentlige 50.000 oppdrag i året, men vi har bare og 3.500 lærlinger. Dersom det stilles krav om at det skal være lærlinger i alle prosjekter, går dette regnestykket ikke i hop. Det er viktig at bedriftene har lærlinger, men det vil være nærmest umulig å ha lærlinger på alle prosjekter. Det er derfor viktig at kommunene lager opplegg som er gjennomførbare, sa BNL-direktøren.

Gal strategi

Sandnes tok ellers for seg den praksis Jernbaneverket har lagt seg på når det gjelder kontrakts-strategi i Follobaneprosjektet. Han mener at bruken av EPC-kontrakter i et slikt prosjekt er feil. Den strategien Jernbaneverket har valgt, bygger i alle fall ikke kompetanse i Norge, mener Sandnes.

– Vi trenger fagorganiserte

– Den norske modellen i arbeidslivet er ett av våre viktigste goder. Denne modellen bygger på at både bedriftene er organisert og at arbeidstakerne er det. Skal denne modellen være bærekraftig, er vi avhengig av en høy organisasjonsgrad, sa han.

Ellers tok Sandnes et oppgjør med det kontrollsystemet som bygges opp på mange prosjekter. Da Skanska bygde OPS-prosjektet i Trøndelag, hadde Vegvesenet fire mann til å følge opp arbeidet. Et tilsvarende prosjekt som skal bygges på Vestlandet nå skal veivesenet ha 70 kontrollører. På Gardermoen hvor Avinor bygger ut flyplassterminalen, er byggelederoppdraget den største kontrakten.

– Dette er noe vi må se nærmere på, sa han.