Avgjørende sekunder i Vestfold

Sannsynligvis vil AF Decom torsdag eller fredag denne uken fyre av salven som skal bringe deler av sørgående løp på Skjeggestadbrua i bakken. Resultatet av denne salven og hvordan området vurderes i etterkant vil få stor betydning for det videre arbeidet i området.

Det er knyttet stor spenning til hvordan denne sprengingen vil påvirke brua, nabobrua og grunnen i området. Det er derfor ikke rart både Statens vegvesen, entreprenør og alle trafikanter som benytter veisystemet i området er spente på hvordan dette vil gå.

Selv om AF Decom er en meget erfaren rivningsentreprenør og har gjennomført lignende sprenginger også tidligere er dette en spesiell jobb. Det har ikke kollapset en bru i Norge på tilsvarende måte tidligere og man har derfor naturligvis ikke noe direkte sammenligningsgrunnlag i en jobb som dette. Man vil ikke med sikkerhet vite hvordan sprengingen vil påvirke de ustabile grunnforholdene før salven og sammenrasingen har roet seg.

For å dempe støtet fallende brudeler vil gi på grunnen er Weber nå i ferd med å blåse inn store mengder løs leca. Et to meter tykt og 70-80 meter langt leca-belte er man nå i ferd med å plassere under brua – og dette skal da gi en puteeffekt. Håpet er at dette vil dempe fallet såpass mye at det ikke fører til ytterligere forskyvelser i den ustabile kvikkleiregrunnen. Dette gjøres både for å berge så mye som mulig av brufundamentene på sørgående bru, men ikke minst også for å hindre at nordgående bru skal bli påført skader.

Ettersom mannskap fortsatt ikke har beveget seg inn under bruene kjenner man i dag ikke eksakt hvordan det står til med nordgående løp. Man kan derfor heller ikke si om den har skader eller nøyaktig hvordan en sprenging vil påvirke denne brua. Statens vegvesen håper selvsagt at brua er uskadd og ikke vil ta skade i det videre arbeidet slik at det kan settes trafikk på om relativt kort tid. Når dette eventuelt vil kunne skje vet vi ennå ikke.

Alt forberedende arbeider i forbindelse med sprengningen skjer nå med fjernstyrt utstyr og er naturligvis krevende og på mange måter nybrottsarbeid. Området blir vurdert å være for farlig å ferdes i, og dermed ble det heller ikke aktuelt å rive brua på vanlig måte, men heller å gå for en sprengning. Etter det vi kjenner til vil man først sprenge ned en del av brua før man sprenger resten noe senere – da vil man også ha noe mer kunnskap rundt hvordan grunnen reagerer på sprengningsarbeidet.

Store deler av nasjonen kommer til å følge med på sprengningsarbeidet som etter planen skal skje mot slutten av denne uken. Et stort ansvar legges dermed på aktørene i prosjektet. Vi regner med at arbeidet er planlagt ned til minste detalj slik at resultatet forhåpentligvis blir slik alle ønsker og håper.