- Hvorfor skal vi bruke samfunnets midler i distriktene, mens Oslo skal sultefores på penger, spør administrerende direktør Per Jæger i Boligprodusentens Forening.

«Hvorfor skal vi bruke samfunnets midler i distriktene, mens Oslo sultefores på penger?»

Boligprodusentenes Forening støtter Obos-sjef Martin Mælands utspill om at deler av Intercity-planene bør nedprioriteres til fordel for infrastrukturprosjekter i Oslo-regionen.

Martin Mæland under OBOS-konferansen.

I forkant av OBOS-konferansen på Operaen i Oslo gikk administrerende direktør Martin Mæland i OBOS ut mot planene om å bruke 80 milliarder kroner på en forlengelse av Intercity-bane til Halden, Lillehammer og Skien.

Til NRK sa han at en stor del av Intercity-milliardene heller bør brukes til kollektivsatsing i hovedstaden.

Under tirsdagens boligkonferanse, med både politikere og en rekke byggenæringstopper i salen, gjentok han budskapet.

– Prioriteringene er feil. Behovene er størst der det kommer flest mennesker, og det gjør det i de største byene og spesielt i hovedstadsregionen, sa Martin Mæland.

- Ikke for sent å snu

Til Byggeindustrien sier OBOS-sjefen at han ikke tror det er for sent å snu for politikerne.

– Den indre delen av Intercity er jo kommet og er under full utvikling, men den ytre delen kan fortsatt skyves langt inn i fremtiden. Det er langt mer effektivt og atskillig rimeligere å bruke pengene for kollektivsatsing i de store byene, og spesielt da i Oslo og Akershus, sier Martin Mæland. 

- Staten må på banen

Han mener milliardene staten vil bruke på å bygge den ytre sonen av Intercity-triangelet, i stedet må brukes til nye baner og tunneler i hovedstaden. Det er en forventet belfokningsvekst på 200.000-300.000 mennesker i Oslo de kommende 20-30 årene som er bakgrunnen for Mælands utspill.

– Regjeringen har riktignok sagt at de kan være villig til å betale halvparten av en bane til Fornebu, men de bør også komme på banen når det gjelder jernbanetunnel og ny t-banetunnel under Oslo. Jeg synes det er rart at staten tar 100 prosent av regningen om man bygger fra Lillehammer til Hamar, og ingenting når man bygger i Oslo, sier Mæland.

– Du har ingen tro på at folk som jobber i Oslo vil bosette seg på Lillehammer og pendle til hovedstaden med tog?

– Jeg har sympati med de menneskene, men når befolkningen i Oslo-regionen i løpet av ett år vokser med nesten like mange mennesker som det bor på Lillehammer, så sier det seg selv at behovene her er uendelig mye større, sier Mæland.

Mener Oslo sultefores

OBOS-sjefen får støtte fra Boligprodusentens Forening og administrerende direktør Per Jæger.

– Hvorfor skal vi bruke samfunnets midler ute i distriktene, mens Oslo skal sultefores på penger? Staten må være med å bygge t-banetunnel, Ahus-bane, Fornebu-bane og jernbanetunnel. Selv om Oslo er i gang, har de jo ikke penger til å ta slike investeringer alene, sier Per Jæger.

Han deler synspunktet om at den ytre sonen av Intercity bør nedprioriteres til fordel for infrastrukturutbygging i hovedstadsområdet.

– Jeg stiller også spørsmål ved hvor mye penger vi skal bruke på Vestlandet for å få en ferjefri E39. Mitt poeng er at vi må bruke prioritere områdene der vi får samfunnsmessig størst effekt. Hvis vi ikke får på plass rundt Oslo, da får vi heller ikke bygd nok boliger her. Konsekvensen er en prisstigning på boliger vi ikke har kontroll på, sier Jæger.

Byrådslederen: - Ja, takk begge deler

Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland er enig med både Obos og Boligprodusentene om at kollektivutbygging i hovedstadsregionen må prioriteres, men han vil ikke sette Intercity-utbyggingen opp mot utbyggingsprosjekter i Oslo.

– Isolert sett så er en fellestunnel for t-banen, en ny jernbanetunnel, Ahus-bane og Follobane første prioritet for Oslo, men samtidig tror jeg at det i fremtiden vil være viktig å koble det sentrale østlandsområdet tettere sammen. I internasjonal sammenheng er Oslo fortsatt en liten by, og Intercity vil gi oss større omland, føre oss nærmere store deler av Østlandet og åpne opp nye arbeidsmuligheter. I tillegg vil det redusere behovet for både bil og tungtransport langs veiene, fordi vi får mer over på bane, sier Stian Berger Røsland til Byggeindustrien.

Vil ha Oslo først

Men selv om han ikke ønsker at Oslos infrastruktursatsing skal gå på bekostning av de ytre sonene i Intercity-utbyggingen, mener han det har stor betydning i hvilken rekkefølge man bygger ut.

– InterCity-prosjektet har ikke like høy verdi dersom ikke en jernbanetunnel gjennom Oslo er på plass, så i hvilken ende man begynner, er helt klart noe man må se på, sier Berger Røsland.

Byrådsleder Stian Berger Røsland mener ikke infrastrukturprosjekter i Oslo bør settes opp mot Intercity-utbyggingen i ytre soner.