Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

«Hvorfor skal vi bruke samfunnets midler i distriktene, mens Oslo sultefores på penger?»

- Hvorfor skal vi bruke samfunnets midler i distriktene, mens Oslo skal sultefores på penger, spør administrerende direktør Per Jæger i Boligprodusentens Forening.

Publisert: 26.08.2014 13:50. Sist endret: 26.08.2014 15:52.

Boligprodusentenes Forening støtter Obos-sjef Martin Mælands utspill om at deler av Intercity-planene bør nedprioriteres til fordel for infrastrukturprosjekter i Oslo-regionen.

  • Selger eiendom i Gøteborg

  • Ny flyplass i Nordland får milliarder

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars

  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
  • Han er ny salgs- og markedssjef i Eltrode
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Martin Mæland OBOS
 

Martin Mæland under OBOS-konferansen.

I forkant av OBOS-konferansen på Operaen i Oslo gikk administrerende direktør Martin Mæland i OBOS ut mot planene om å bruke 80 milliarder kroner på en forlengelse av Intercity-bane til Halden, Lillehammer og Skien.

Til NRK sa han at en stor del av Intercity-milliardene heller bør brukes til kollektivsatsing i hovedstaden.

Under tirsdagens boligkonferanse, med både politikere og en rekke byggenæringstopper i salen, gjentok han budskapet.

– Prioriteringene er feil. Behovene er størst der det kommer flest mennesker, og det gjør det i de største byene og spesielt i hovedstadsregionen, sa Martin Mæland.

Les også:Hoksrud: – Fornuftig å bygge ut full Intercity

- Ikke for sent å snu

Til Byggeindustrien sier OBOS-sjefen at han ikke tror det er for sent å snu for politikerne.

– Den indre delen av Intercity er jo kommet og er under full utvikling, men den ytre delen kan fortsatt skyves langt inn i fremtiden. Det er langt mer effektivt og atskillig rimeligere å bruke pengene for kollektivsatsing i de store byene, og spesielt da i Oslo og Akershus, sier Martin Mæland. 

- Staten må på banen

Han mener milliardene staten vil bruke på å bygge den ytre sonen av Intercity-triangelet, i stedet må brukes til nye baner og tunneler i hovedstaden. Det er en forventet belfokningsvekst på 200.000-300.000 mennesker i Oslo de kommende 20-30 årene som er bakgrunnen for Mælands utspill.

– Regjeringen har riktignok sagt at de kan være villig til å betale halvparten av en bane til Fornebu, men de bør også komme på banen når det gjelder jernbanetunnel og ny t-banetunnel under Oslo. Jeg synes det er rart at staten tar 100 prosent av regningen om man bygger fra Lillehammer til Hamar, og ingenting når man bygger i Oslo, sier Mæland.

– Du har ingen tro på at folk som jobber i Oslo vil bosette seg på Lillehammer og pendle til hovedstaden med tog?

– Jeg har sympati med de menneskene, men når befolkningen i Oslo-regionen i løpet av ett år vokser med nesten like mange mennesker som det bor på Lillehammer, så sier det seg selv at behovene her er uendelig mye større, sier Mæland.

Mener Oslo sultefores

OBOS-sjefen får støtte fra Boligprodusentens Forening og administrerende direktør Per Jæger.

– Hvorfor skal vi bruke samfunnets midler ute i distriktene, mens Oslo skal sultefores på penger? Staten må være med å bygge t-banetunnel, Ahus-bane, Fornebu-bane og jernbanetunnel. Selv om Oslo er i gang, har de jo ikke penger til å ta slike investeringer alene, sier Per Jæger.

Han deler synspunktet om at den ytre sonen av Intercity bør nedprioriteres til fordel for infrastrukturutbygging i hovedstadsområdet.

– Jeg stiller også spørsmål ved hvor mye penger vi skal bruke på Vestlandet for å få en ferjefri E39. Mitt poeng er at vi må bruke prioritere områdene der vi får samfunnsmessig størst effekt. Hvis vi ikke får på plass rundt Oslo, da får vi heller ikke bygd nok boliger her. Konsekvensen er en prisstigning på boliger vi ikke har kontroll på, sier Jæger.

Byrådslederen: - Ja, takk begge deler

Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland er enig med både Obos og Boligprodusentene om at kollektivutbygging i hovedstadsregionen må prioriteres, men han vil ikke sette Intercity-utbyggingen opp mot utbyggingsprosjekter i Oslo.

– Isolert sett så er en fellestunnel for t-banen, en ny jernbanetunnel, Ahus-bane og Follobane første prioritet for Oslo, men samtidig tror jeg at det i fremtiden vil være viktig å koble det sentrale østlandsområdet tettere sammen. I internasjonal sammenheng er Oslo fortsatt en liten by, og Intercity vil gi oss større omland, føre oss nærmere store deler av Østlandet og åpne opp nye arbeidsmuligheter. I tillegg vil det redusere behovet for både bil og tungtransport langs veiene, fordi vi får mer over på bane, sier Stian Berger Røsland til Byggeindustrien.

Vil ha Oslo først

Men selv om han ikke ønsker at Oslos infrastruktursatsing skal gå på bekostning av de ytre sonene i Intercity-utbyggingen, mener han det har stor betydning i hvilken rekkefølge man bygger ut.

– InterCity-prosjektet har ikke like høy verdi dersom ikke en jernbanetunnel gjennom Oslo er på plass, så i hvilken ende man begynner, er helt klart noe man må se på, sier Berger Røsland.

Stian Berger Røsland Oslo
 

Byrådsleder Stian Berger Røsland mener ikke infrastrukturprosjekter i Oslo bør settes opp mot Intercity-utbyggingen i ytre soner.


Nøkkelord:

Bolig, Boligbygging, Jernbane
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen