Martin Tveter og Tone Stene i UCO ser nå frem til sende de digitale brukerveiledningene ut i markedet.

UCO lanserer brukerveiledninger på mobile enheter

Den digitale virkeligheten er også kommet til byggenæringen, og de aller fleste på byggeplassene har smarttelefon eller nettbrett tilgjengelig. Derfor har UCO nå gjort brukerveiledningene for deres maskiner og utstyr tilgjengelig på mobile enheter.

Det er et stadig økende behov for å ha dokumenter og informasjon tilgjengelig digitalt.

– Vi har jobbet med å få på plass en løsning med brukerveiledning via QR-kode over en lengre periode, og nå er vi klare for å lansere løsningen i markedet, forteller kvalitetsleder Martin Tveter og IT-ansvarlig Tone Stene i UCO. Selskapets kunder skal nå finne UCO-veiledningen på det meste de leier av maskiner og utstyr. Denne veiledningen inneholder nødvendige opplysninger for å sikre korrekt og sikker betjening, drift og vedlikehold av utstyret. Tidligere har selve veiledningen på ulike måter vært festet på det aktuelle utstyret.

– At UCO nå har brukerveiledningen tilgjengelig via QR kode, mener vi er et steg i riktig retning når det gjelder trender rundt dette med mobilitet, mener Tveter.

– Det er positivt at vi som leverandør medvirker til å øke tilgjengeligheten og brukervennligheten på veiledningene. I den andre enden håper vi at dette kan bidra til økt sikkerhet og færre skader på grunn av feil bruk, legger Stene til. De mener det er flere fordeler med å bruke digitale enheter for å fremme veiledningene.

– Det gir enkel tilgang til sikker bruk av maskinen, man slipper å bla opp på en side langt bak i bruksanvisningen, man får rask tilgang til opplæringskrav og rask tilgang til tekniske data, sier Tveter. Stene peker også på fordelen ved at man får en leselig veiledning i all slags vær.

– Ikke minst vil vi også alltid ha siste versjon tilgjengelig ute sammem med utstyret. Om vi oppdaterer en veiledning vil den komme ut til alle med det samme, sier Stene.

Det skal være første gang et utleieselskap i Europa har lansert en slik løsning.

– Det har vært stor interesse for dette konseptet i utlandet, og er noe vi har fortalt om i ulike internasjonale fora, sier Tveter. Han forteller at de også har fått positive tilbakemeldinger på løsningen fra både Arbeidstilsynet og flere regionale verneombud rundt om i landet.