Administrerende direktør Heidi Kielland i Treindustrien, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund, administrerende direktør Jørn Nørstelien i Gausdal Bruvoll og rådgiver Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund.

Solvik-Olsen vil ha større vogntog på norske veier

Skog- og trebransjen har lenge ønsket tyngre vogntog på norske veier. Nå åpner samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) for såkalte modulvogntog på flere riks- og fylkesveier.

Frp-statsråden vil før sommeren også tillate disse vogntogene i en rekke byer, skriver Dagens Næringsliv.

Modulvogntogene er over 25 meter lange og frakter flis og trelast. Skog- og trebransjen har kjempet for disse vogntogene på norske veier for å fjerne den store konkurranseulempen mot Sverige.

Bransjen er fornøyd med at Solvik-Olsen åpner for modulvogntogene på permanent basis allerede før sommeren.

– Utfordringen med prøveordninger som den vi har hatt til nå, er at ingen vil gjøre kostbare investeringer før de vet hva som blir det endelige utfallet. Nå får vi mer forutsigbare rammevilkår, sier administrerende direktør Heidi Kielland i Treindustrien til Byggeindustrien.

Hun mener signalene fra Solvik-Olsen vitner om en samferdselsminister med handlingskraft.

– Det betyr mye at vi har en samferdselsminister som lytter og har evne til handling, mener Kielland, som likevel ikke leger skjul på at de vil ha enda mer tyngde og mindre veibyråkrati. De ønsker vogntog på 60 tonn på mange flere veier og mener bransjen da kunne spart opp mot 150 millioner kroner.

– Konkurranseulempen kan være 30 prosent høyere transportkostnad enn i Sverige i en bransje med lave marginer, sier Kielland.

Bransjen har funnet ut at bare 10 prosent av alle norske veier tillater 60-tonns vogntog. I Sverige tillates disse gigantvogntogene på over 90 prosent av veinettet.

– I Finland jobber de for å åpne opp for 74 tonn, mens vi her hjemme kjemper vi fortsatt en kamp for 60 tonn. Men selv om vi fortsatt har en jobb å gjøre, bygger Solvik-Olsens handlingskraft opp rundt våre forventninger. Nå kan vi sammen kan jobbe sammen for å få ytterligere effekt i det kommunale- og fylkeskommunale veinettet, sier Kielland.