Forbrukerrådet: Næringslivet må bli bedre på personvern

Ny teknologi, inkludert betalingsløsninger og apper, kommer på plass fortere enn forbrukere lærer seg å verne om personlige opplysninger.

Forbrukerrådet etterlyser høyere krav til handelsstanden.

Tirsdag presenterte Forbrukerrådet en fersk undersøkelse som viser at bare 13 prosent syns det er greit at næringslivet lagrer og bruker opplysninger folk gir fra seg når de kjøper noe fra nett eller mobil.

Til tross for dette er det svært få som vet hvordan de skal beskytte personlig informasjon: Bare én av tolv vet godt hvordan de skal beskytte personlig informasjon når de handler på nettet. Bare én av ti er sikre på hvilken informasjon som kan samles inn om dem når de handler på nettet eller fra mobil.

– Forbrukere i dag er rett og slett ikke i stand til å beskytte seg. Likevel opplever vi at mange peker på forbrukerne og krever at de er mer bevisste, at de skjerper seg og sørger for at ikke opplysninger kommer på avveie. Vi ønsker å rette pekefingeren den andre veien: Nå får banker, nettbutikker og tjenestetilbydere gjøre det de kan for å informere forbrukerne om hva de går med på, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet til NTB.

Snoker

Handlemønsteret ditt registreres ved blant annet kortbruk. Kombinert med informasjon fra mobilen og elektroniske spor på internett er dette svært verdifull kunnskap for alle som vil selge deg noe. Personopplysninger kalles internetts nye valuta, men svært mange øser altså ut disse verdiene sine uten å vite det.

– Vi selger oss billig: Appene snoker på deg. Bank-apper krever tilgang til kontaktliste, telefonlogg, stedsangivelse og lignende for å fungere, påpeker Forbrukerrådet i rapporten «Du selger deg billig, om betalingsløsninger og personvern».

Jensen har fire punkter der han mener handelsstanden kan gjøre en stor innsats.

Sjansen til å si nei

For at forbrukerne skal ha eierskapet til personopplysninger må de få vite hva som blir lagret og hvem som får tilgang til informasjonen.

Først må personvernet fremkomme tydelig i salgsbetingelsene, og forbrukere må gi aktivt samtykke til at informasjonen brukes.

– Vi må også kunne si nei, uten å miste muligheten for å benytte tjenesten. Og uten å måtte betale ekstra for det, mener fagdirektøren i Forbrukerrådet.

– Nettbutikker som utgir seg for å være norske, må følge norsk lov og praktisere norske forbrukerregler.

Her kan Datatilsynet og Forbrukerombudet bidra til å håndheve reglene.

Det siste forbedringspunktet retter seg mot bankene:

– De må satse på et effektivt betalingssystem for vår nye tid. Forbrukerne må få samordnede løsninger, som er brukervennlige, og som tar hensyn til personvernet, sier Jensen.