Vellykket endring av kontraktstrategi på jernbane

For to år siden la Jernbaneverket om sin kontraktstrategi. I arbeidet med å rendyrke sin rolle som byggherre var det naturlig å satse på større kontrakter og bruk av nye kontraktsformer. Erfaringen etter to år er entydig positiv.

Tidligere ble Jernbaneverket kritisert av aktørene i bygg- og anleggsmarkedet for ikke å tenke nytt. Leverandørmarkedet ønsket at Jernbaneverket skulle rendyrke sin rolle som byggherre, og overlate flere oppgaver til markedet. Jernbaneverket tok signalene på alvor og startet arbeidet med å rendyrke byggherrerollen og effektivisere prosjektgjennomføringene. En naturlig del av denne prosessen var å endre kontraktstrategien mot større kontrakter og nye kontraktsformer.

- Bare for få år siden var en stor grunnentreprise i Jernbaneverket på 300 - 400 millioner kroner. De siste to årene er det mer vanlig med entrepriser på de store prosjektene på en milliard kroner, den største som er inngått er på 1,8 milliarder. Når Follobanen starter byggingen neste år, vil det åpne for enkeltkontrakter langt høyere enn dette, sier direktør for leverandør og marked i Jernbaneverket, Michael Bors.

Delte opp
- Tidligere delte vi opp prosjektene i mange mindre entrepriser for å sikre god konkurranse om oppdragene. Da mente man at entreprenørene ikke ønsket å ta finansielle risiko ved å gå inn på store kontrakter. Det førte til at Jernbaneverket som byggherre måtte forholde seg til flere ulike entreprenører på en og samme parsell, og entreprenørene måtte forholde seg til hverandre med mange grensesnitt, sier Bors.

Gode erfaringer
Erfaringene med å øke størrelsen er ubetinget gode. - I Vestfold har vi hatt opp til sju tilbydere med gode priser på en milliardkontrakt, og det er meget bra. På fellesprosjektet langs Mjøsa har det vært færre tilbydere, men vi er likevel fornøyd med at konkurransen mellom de som gir tilbud er god. Det sikrer oss gunstige priser, og vi oppfatter at Jernbaneverket er en attraktiv kunde, sier Bors.

- Vi er fornøyd med utviklingen og vil jobbe videre med samme strategi, og ønsker fremover å gå mer i retning av totalentrepriser, slår Bors fast.

Konkurransedyktig
Større kontrakter har vekket interessen for Norge blant utenlandske selskap, noe som har ført til større konkurranse om jobbene. - Likevel har de norske selskapene stukket av med de fleste kontraktene, noe som forteller at norsk anleggsbransje er svært konkurransedyktig, sier Bors.

Jernbaneteknikk
Også for de jernbanetekniske fagene jobber Jernbaneverket for større kontrakter. - Her slår vi sammen de ulike fagene, som for eksempel sporbygging og kontaktledningsanlegg. Unntaket er leveranser av signalanlegg, som er svært spesialisert og nå lagt inn i en rammeavtale. Fordelen er at leverandørene må ta større ansvar, mens Jernbaneverkets byggherreadministrasjon blir noe enklere ved at det blir færre leverandører å forholde seg til i prosjektene, sier Bors.

Ikke modent
Mens sammenslåing av grunnentrepriser er en suksess, er erfaringen med sammenslåing av de rene jernbanetekniske jobbene mer blandet. Enkelte ganger er konkurransen god, men vi har også erfart å få skuffende få tilbud. Det virke som om det jernbanetekniske leverandørmarkedet ikke er helt modent for å tilby flere fag i samme kontrakt og ta større økonomisk risiko. Her må vi vurdere hvilke kontraktsstrategier vi skal følge fra gang til gang, sier Bors.

Størrelsen opp
Jernbaneverket har lenge fått klare signaler om at utenlandske entreprenører var interessert i å etablere seg i Norge, men da måtte størrelsen på oppdragene opp. Kontrakter på under en milliard var ikke interessante å by på for et utenlandsk selskap. To store, utenlandske entreprenører er nå engasjert på norske jernbaneanlegg.

Utlendingene kommer
- Jernbaneverket har utenlandske entreprenører både i Vestfold og langs Mjøsa. Vi er stadig i kontakt med utenlandske entreprenører som mener det norske markedet er interessant for dem å etablere seg i, det er en utvikling som vi forventer vil fortsette. Vi er nettopp ferdig med en prekvalifisering på Follobanen. Nå er flere meget store utenlandske selskap i samarbeid med norske selskap klare til å by på store entreprisene som kommer på dette prosjektet. På Follobanen satser man på totalentrepriser som gir større ansvar til entreprenørene. En tilbyderkonferanse for Ulriken tunnel i Bergen hadde også mange utenlandske deltakere.

Store kontrakter

I Vestfold har Jernbaneverket inngått to store entreprisekontrakter, begge på dobbeltsporprosjektet Farriseidet - Porsgrunn. Den største er på 1,37 milliarder kroner og gikk til Skanska, mens den nest største på 1,02 milliarder kroner gikk til NCC Construction. I 2011 utlyste Jernbaneverket ut to entrepriser på prosjektet Holm - Nykirke hvor selskapene fikk anledning til å prise dem hver for seg eller samlet. Skanska vant begge etter å ha gitt en samlet pris på 1,38 milliarder kroner.

På fellesprosjektet langs Mjøsa hvor Jernbaneverket og Statens vegvesen bygger ny Dovrebane og ny E6, er det i 2012 inngått tre store grunnentrepriser. Den største på 1,8 milliarder kroner ble inngått med Hæhre Entreprenør AS, den nest største på 1,57 milliarder kroner ble tildelt Veidekke/Hochtief. Nå er Hæhre Entreprenør tildelt kontrakten etter Alpine Bau som gikk konkurs tidligere i år.