Mye vettløs kjøring

Om du har benyttet mye tid i bilen i sommer-Norge, er sjansen stor for at du har fått se mye vettløs kjøring. Spesielt ille er dette når det er profesjonelle tungtranspotsjåfører som setter eget og ikke minst andres liv i fare.

En video av en latvisk tungtransportsjåfør er i dag gjengitt i flere av landets aviser. Her har føreren filmet deler av sin ferd i Norge. Kameraet er i utgangspunktet angivelig tenkt benyttet for å bevise uskyld i potensielle ulykker. Denne videoen slo denne gangen kraftig tilbake på sjåføren selv, og kunne brukes som bevis av politiet til å bøtelegge og straffe personen. Han fikk en bot på 10.000 kroner, og mistet retten til å kjøre i Norge i seks måneder.

Videoen avslører at denne sjåføren ikke på noen måte valgte en trygg kjøremåte, men avslørte en nærmest sjokkerende kjørestil. Med et svært vogntog på svingete norske smale veier foretar han flere hasardiøse forbikjøringer. Med denne kjøringen helt opp mot og over grensen til det forsvarlige, er det lite som skal til før en stor ulykke kan inntreffe. Hva hadde skjedd om denne sjåføren hadde møtt på fullastet bil med en familie på tur? Følgene kunne blitt katastrofale og ødelagt livene til mange mennesker.

Heldigvis gikk det bra denne gangen, men slik er det dessverre ikke alltid. Denne sjåføren er nemlig langt fra alene i å foreta hensynsløs kjøring med store vogntog.

Vi forstår godt reaksjonen til næringspolitisk direktør Robert Aksnes i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) som sier til bt.no at han får vondt i magen av å se slik kjøring som vises i videoen.

Flere uttalelser og medieoppslag viser også at det kan virke som at utenlandske tungtransportsjåfører er overrepresentert i det som kan kalles uvettig kjøring. Dette inntrykket deles av politiadvokat Harald Bilberg i Hordaland politidistrikt, som utferdiget et forlegget til den latviske sjåføren. Han peker på at utenlandske sjåfører som kjører på en måte som ikke samsvarer med norsk trafikksikkerhetskultur, synes å være et tiltakende problem.

Det nå også satt i gang et forskingsprosjekt som skal gjennomføres av Transportøkonomisk institutt (TØI). De skal undersøke om utenlandske tungtransportsjåfører faktisk er verstinger på norske veier.

Dette er det viktig å kartlegge. Det er også meget viktig at det nå slås hardere ned på farlig kjøring, og dette gjelder selvsagt både norske og utenlandske sjåfører.

Om det skulle vise seg at utenlandske sjåfører er overrepresentert i både ulykkesstatistikken og i forelegg utferdiget av politiet, er det viktig å sette inn tiltak. Sett inn større ressurser på å informere om norske regler, trafikksikkerhetskultur, og ikke minst slå hardere ned på vettløs kjøring.

Byggenæringen er en av landets aller største næringer, og er en stor bruker av tungtransport langs de norske veiene. Det er selvsagt også opp til bestillerne av denne transporten å sørge for å bruke aktører som tar sikkerheten på alvor. Dette må også være en viktig del av HMS-arbeidet næringen prioriterer.

Tall bt.no viser til sier at i er det dobbelt så stor sjanse å dø i trafikken i Latvia som i Norge. Det er viktig at den stadig økende andelen av utenlandske tungtransportsjåfører ikke velger å ta sjanser i trafikken i Norge, uansett årsak.

Se videoen her