Senketunnel til 970 millioner

Skanska Norge og nederlandske Bam Civiel/Volker Stevin undertegnet torsdag kontrakt med Statens vegvesen om bygging av senketunnelen i Bjørvika.

Dette er den største enkeltkontrakten Statens vegvesen Region øst har inngått. Kontraktssummen er på NOK 970 millioner kroner. Skanska Norge skal utføre 60 prosent og de to nederlandske firmaene 40 prosent av arbeidene i det etablerte arbeidsfellesskapet. Entreprisen omfatter mudringsarbeid i vikene og fjerning av forurensede sedimenter, bygging og montering av senketunnelen under Bjørvika og Bispevika. Dette blir den første senketunnelen for veitrafikk i Norge. Arbeidene starter i høst og vil pågå i nesten fem år. - Vi kjenner Skanska spesielt godt, og følger oss veldig trygge på dere fra mange anleggsprosjekter i Norge, som en av de aller mest seriøse entreprenørene i dette spillet. Vi er sikre på at vi har gjort en riktig vurdering i det valget som vi nå har gjort. Det er klart at i et så komplisert oppdrag som dette får vi mange utfordringer i vårt samvirke og vi er opptatt å få til en god flyt i samhandlingen med dere, slik at samarbeidet skal gå så smidig som mulig, sa prosjektsjef i Statens vegvesen Region øst, Stein Fyksen, på en pressekonferanse i forbindelse med kontraktssigneringen. Stor dag for Skanska Dette er en stor dag for Skanska. Det er en stor dag for oss i bygg- og anleggsnæringen. Det er den første senketunnel av denne type som bygges i Norge og det er svært få som er bygget i Europa over hodet. Våre partnere har erfaring med denne type senketunneler og uten deres hjelp hadde ikke Skanska vært i stand til å gi et så godt tilbud, sa administrerende direktør i Skanska Norge, Geir M. Aarstad. Han takket for den tillit Skanska Norge er gitt med å gjennomføre dette pilotprosjektet. Vi skal vise oss tilliten verdig. Og om noen år når den første bilen er på vei gjennom tunnelen, håper jeg at vi har vært gjennom en byggeperiode med svært få skader, der vi har hatt et samarbeid som har vært preget av at utfordringene har blitt løst før de blir problemer og at vi sammen kan vi være enige om at den gode kjemien mellom vår organisasjon og veivesenets organisasjon har blitt ytterligere forsterket, dersom det er mulig, sa Aarstad og så frem til et nært og godt samarbeid i flere år fremover. Nederlandsk erfaring Statens vegvesen stilte krav om at alle tilbyderne skulle dokumentere erfaring med senketunneler, som tidligere ikke har vært bygd for transportformål i Norge. På verdensbasis er det imidlertid bygd 100 slike tunneler. De to nederlandske firmaene har erfaring fra ca 20 slike tunneler. Senketunnelen vil bestå av seks elementer som bygges i tørrdokk på Hanøytangen utenfor Bergen og siden slepes til Bjørvika. Det første slepet på to elementer vil foregå neste år. Hvert element har en lengde på 112 meter og en bredde på 30 40 meter (Tunnelen i hver ende med avkjøringsfiler er bredere). Denne delen av arbeidet vil pågå i 2007 og 2008