Feil bilde av vei og ulykker

Manglende førerdyktighet medvirker i over halvparten av alle dødsulykker på norske veier, ifølge tall fra Statens vegvesen. Dette er dobbelt så ofte dødulykker hvor veien var problemet.

Byggeindustrien skrev mandag at veier med dårlig standard er medårsak til dobbelt så mange ulykker som det dårlige førere er. Utsagnet var basert på Statens havarikommisjon, som var sitert i Nationen.

Statens vegvesen og Statens havarikommisjon har senere gått ut og prøvd å rette opp inntrykket, som de mener er snudd helt på hodet.

– Dårlig veistandard får skylden for brorparten av dødsulykkene for tunge kjøretøy i Norge Både Havarikommisjonen og Statens vegvesen mener dette er feil, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Rolf Mellum i Statens havarikommisjon for transport, ble brukt som kilde i Nationen-saken som Byggeindustrien gjengav mandag. I pressemeldingen uttaler han at han føler seg feilsitert, og at saken krever en presisering.

– Det er riktig at vi i våre undersøkelser har gitt ut dobbelt så mange tilrådinger innenfor vei som trafikant over tid, sier han i meldingen.

Hadde Havarikommisjonen sett på dødsulykker, slik Vegvesenet gjør, ville situasjonen dog sett helt annerledes ut.

– Vi sitter på et langt mer omfattende materiale som forteller en noe annen historie, sier leder for Vegvesenets trafikksikkerhetsarbeid, Guro Ranes.

Tall fra Vegvesenets ulykkesanalyser viser at manglende førerdyktighet er medvirkende faktor i 54 prosent av dødsulykkene, mens dårlige veier, i ulik grad, har vært medvirkende årsak i 27 prosent, et halvparten så høyt tall.

– Vi er selvsagt godt kjent med forfallet på veinettet, men sammenhengen mellom veiens tilstand og alvorlige trafikkulykker er kanskje ikke like sterk som mange tror, uttaler Ranes i pressemeldingen.