Avinor skal bruke 50 millioner kroner på ny logo

Avinor planlegger å bruke 50 millioner kroner på å skifte ut dagens logo. – Sløsing med skattebetalernes penger, mener Bård Hoksrud (Frp).

Flyselskapene raser mot forslaget, og forlanger at Avinor, som er hundre prosent statlig eid, i stedet bruker pengene på å sette ned avgiftene, skriver Aftenposten. Direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, mener Avinor burde prioritere å få på plass en stabil flygeledertjeneste, sikre punktligheten på flyplassene og redusere køene i sikkerhetskontrollene.

– Dessuten er jo Avinor en monopolist og trenger ikke å prioritere å bruke flere titalls millioner på profilering, sier Lothe til Aftenposten.

Andre nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp) mener prosjektet ligner stormannsgalskap.

– Selskapet har allerede en godt innarbeidet logo, så dette er ikke noe annet enn å sløse med skattebetalernes penger. Jeg mener det er helt uhørt at et selskap i en slik posisjon finner det forsvarlig å bruke 50 millioner kroner for å lage ny logo og profil, sier Hoksrud til NTB.

Avinor avviser kritikken fra NHO Luftfart, og sier at den nye logoen og profilen bare er en del av et større prosjekt.

– Hovedsaken for styret og ledelsen er å gi svaret på hvordan vi skal yte best mulig service for flyselskaper og passasjerer i årene fremover, sier konserndirektør for kommunikasjon i Avinor, Egil Thompson, til Aftenposten