Øker både salget og merkevarekjennskapen

Nordbohus solgte 36 prosent flere boliger enn i januar 2012. Også merkevarekjennskapen stiger.

Samtidig som boligsalget har gått opp i januar sammenlignet med samme periode i fjor, viser en ny undersøkelse at stadig flere har kjennskap til Nordbohus.

Tall fra Prognosesenteret viser at 15 prosent landets befolkning på eget initiativ nevner Nordbohus som en kjent husleverandør. Dette er en økning på 1 prosentpoeng fra 2012.

Økningen har vært særlig stor i Nord- og Midt-Norge og på Østlandet. I disse regionene nevner hele 25 prosent av de spurte Nordbohus som en kjent boligaktør. I Nord-Norge tilsvarer økningen 14 prosentpoeng fra 2012.

Det er ikke tilfeldig, mener markedssjef Stian Moursund i Nordbohus.

– De siste årene har vi fått flere nye forhandlere i nord, som ser verdien av å tilhøre et solid varemerke som står for kvalitet og fornøyde kunder. Flere dyktige forhandlere gir flere solgte og bygde hus, som igjen gir flere byggeplass-skilt i lokalmiljøet og flere fornøyde kunder, tror Moursund i en pressemelding.

Også i sosiale medier sprer ryktet seg raskt, ifølge Nordbohus selv.

– Stadig flere fornøyde kunder forteller gode Nordbohus-historier videre, blant annet via sosiale medier. Det setter vi stor pris på, sier Moursund.

Bjørn Birkeland hos Prognosesenteret bekrefter at det tar tid å bygge merkevarekjennskap, ikke minst i boligmarkedet.

– Bolig er ikke noe folk kjøper hver dag. Å bli en kjent boligaktør krever derfor bevisst posisjonering i mange kanaler og fora over lang tid. De store geografiske forskjellene i undersøkelsen viser dessuten at den enkelte forhandler og verdien av det gode ryktet ikke kan undervurderes, mener Birkeland.

Ifølge undersøkelsen taper flere av de store husbyggerne terreng i merkevarekjennskap.

– Det viser at konkurransen om oppmerksomheten blir stadig tøffere. Vi svarer med stadig å skjerpe egne krav til kvalitet og service, og jobber knallhardt for å bli bedre år for år, lover Moursund.