Syv av ti samferdselsprosjekt er forsinket

Nyheten om at en rekke vei- og jernbaneprosjekt er forsinket er en kjent sak i bransjen. Uansett er vi glade for at Multiconsult nå kan dokumentere forsinkelsene i en rapport til NHO. Kanskje det kan gjøre at en del av regjeringspartiets representanter blir litt mindre kjepphøye. Man skal lytte til selvskryt, men det er ikke alltid at det man skryter av er sannheten.

Denne saken må også sees i sammenhang med manglende bevilgninger til vedlikehold. Forfallet både på vei og bane fortsetter til tross for alle fagre løfter.

– Vi var den første regjeringen til å oppfylle Nasjonal transportplan. Vi har ikke bare oppfylt, men overoppfylt, sa Helga Pedersen (Ap) nylig fra Stortingets talerstol. En freidig uttalelse må vi si.

Multiconsult har gjennomgått alle vei- og jernbaneprosjekter i Nasjonal transportplan. Hovedårsaken til forsinkelsene skal være mangelfullt og dårlig planleggingsarbeid, samt manglende finansiering. En annen viktig årsak til forsinkelsene er etter vår mening alle innsigelsene som kommer, ikke minst fra andre offentlige organer.

TV2 har listet opp noen store veiprosjektene som ikke blir ferdig til planlagt tid:

E18: Sydhavna, Vestkorridoren og strekningen Langangen–DørdalRV 2 Jevnaker–OlimbE39 på strekningene Svegatjørn–Rådal, Vadheim–Sande–Førde, og Førde–Skei–HornindalE 134 Gvammen–ÅrhusE 16 på strekningene Fønhus–Bagn–Bjørgo, Øye–Eidsbru og Varpe bru–SmedalsosenE6: Ringebu–Otta, Jaktøya–Tonstad, Sluppen–Savne, Brenna–Brattås–Lien, Hålogalandsbrua, Sørkjosfjellet, Halselv–MøllnesE8: Sørbotn–Laukslett, Riksgrensen–SkibotnRV4: Lygna sør, Åsta bru, Loftnesbrua, Vindalsliene–Korporals bru

I tillegg er hele 91 prosent av Jernbaneverkets tiltak for å redusere forsinkelser langt etter skjema.

I stedet for å starte en gedigen krig om tall bør nå alle partier på Stortinget sette seg sammen for å bli enig om hvordan man skal løse de mange problemene. Man må da også ha evnen til å skjære gjennom på alle områder. Mange av problemene knytter seg først og fremst til Stortingets detaljstyring. Det er alt for mange politiske føringer – det tas hensyn til alt for mange sære krav. Dette fører til utsettelser og prosjektene blir langt dyrere enn nødvendig.