Volvo Maskin har store forventninger til 20-tonneren EC200E.

Viktig 20-tonner og ny maskinteknologi fra Volvo

EC200E er en av de store beltegravernyhetene på Volvos Bauma-stand. – Det er en modell som blir veldig viktig for oss, sier salgsdirektør David Kristianslund i Volvo Maskin.

Salgsdirektør David Kristianslund i Volvo Maskin.

Ifølge Kristianslund ligner EC200E mye på EC220E-modellen, men 200-modellene er mer en ekte 20-tonner.

– EC220 er en 24-tonns maskin. Derfor har vi savnet en litt mindre maskin, som ligger nærmere 20 tonn, og som er litt rimeligere i pris. Dette er et segment med et veldig stort volum og EC200 er en maskin vi har veldig tro på vil gjøre det godt i det markedet, sier han.

Samme konsept

Kristianslund fremhever at EC200-modellen bygger på samme konsept og har de samme kvalitetene som andre modeller i Volvos E-serie gravemaskiner.

– Vi har en sterk posisjon i Norge og vært markedsleder på beltegravere i mange år. Årsaken til det er blant annet førermiljø og et lavt dieselforbruk, sier Kristianslund.

Ifølge Volvo Maskins salgsdirektør har de bestilt en del maskiner av den nye EC200E modellen og de første ankommer etter planen Norge i løpet av juli.

Ny teknologi

David Kristianslund trekker også frem at Volvo har spennende teknologinyheter å vise frem på Bauma. Som det siste tilskuddet i en serie applikasjoner som tilbys gjennom Co-Pilot plattformen fra Volvo, tilbyr Haul Assist nå en kartfunksjon som i sanntid viser posisjonen til alle dumperne på anlegget. Funksjonen vil, ifølge Kristianslund, bidra til å forbedre flyten i dumpertrafikken, og kommer i tillegg til vektsystemet som allerede er innebygd i Haul Assist.

– Når maskinene har den samme teknologien og kan snakke sammen, så gir det masse muligheter og det kommer garantert nye spennende påbygninger i fremtiden. Kartfunksjonen i Haul Assist vil i første omgang gi muligheter for bedre flyt i dumpertrafikken på anlegget, for eksempel i forbindelse med lasting. Kartet gir også mulighet for å planlegge i forhold til å unngå stopp ved innsnevringer i anleggsveien, eller man kan se på skjermen om det kommer dumper imot på steder med dårlig sikt, sier Kristianslund.

Automatisert graveprosess

Han kommer videre inn på automatisert maskinstyring med Volvos egne system, Volvo Active Control. Systemet bygger på Dig Assist applikasjonen, som også er utviklet fullt og helt av Volvo. Volvo Active Control blir i første omgang integrert i beltegravermodellen EC220E, men vil etter hvert også bli tilgjengelig i flere gravemaskinmodeller.

Volvo Active Control betjenes via en 10 tommers Volvo Co-Pilot skjerm i førerhuset. Systemet veileder maskinføreren gjennom funksjonene for å automatisere graveprosessen. Når de nødvendige parametere for jobben er lagt inn i systemet, og jobben er aktivert via en knapp, vil gravemaskinen automatisk justere bom- og skuffebevegelsene til presis dybde og følge ønsket form med eksakt riktig helning.

– Ny teknologi sørger for at en større del av gravearbeidet kan automatiseres. Dette blir en viktig del av fremtidens gravemaskiner, kommenterer Kristianslund.

Fabrikkmontert Trimble

Volvo Maskins salgsdirektør er også fornøyd med at Volvo nå tilbyr gravemaskiner med fabrikkmontert maskinstyring med Trimble Earthworks Grade Control som sømløst er integrert med Volvo Dig Assist.

Programvaren fra Trimble bygger på Volvo Dig Assist funksjonalitet for Volvo hjul- og beltegående gravemaskiner og gir full 3D maskinstyring i tillegg til fjernsupport og andre funksjoner som ligger i Trimble Connected Site teknologien.

– Volvo har allerede et samarbeid med Topcon, og nå kan vi også tilby Trimble. Vi har kunder som sverger til ulike systemer, nå har vi en større del av markedet, fastslår Kristianslund.