Utnytt byggeplassgjerdene

Rundt om i alle landets byer pågår det nær kontinuerlig mange store og små byggeprosjekter - som også i stor grad er med på å prege bybildet. Dette er et utstillingsområde næringens aktører bør utnytte bedre.

De ulike utbyggerne og entreprenørene har de senere årene blitt langt flinkere til å utnytte det gode utstillingsområdet en byggeplass faktisk er. For ved siden av å holde orden inne på byggeplassen – er også området som omkranser byggeplassen et synlig bevis på hvordan byggeplassen og virksomhetene som opererer på området vil bli oppfattet. Det er liten tvil om at aktørene i næringen har langt bedre orden innenfor gjerdet enn tidligere, selv om dette naturligvis også i stor grad kan variere.

Mer orden og oversiktlighet ser vi også på bruken av gjerder og andre sikkerhetstiltak som omkranser byggeplassene. Mens det tidligere ofte var fullt innsyn til byggeplassene, er det i dag langt mer vanlig å skjerme omgivelsene for hva som foregår bak gjerdene. Det betyr at det har åpnet seg opp nye muligheter. Dette har enkelte klart å utnytte, og da som regel til å promotere eget selskap. Dette kan selvsagt være vel og bra men det finnes også langt flere muligheter til å fremstille utbyggingen på en god måte i nærområdet – noe også noen er blitt flinkere til å gjennomføre.

Blant annet har Statsbygg gjort noen grep på gjerdet rundt det nye Nasjonalmuseet. Her har de rett og slett åpnet opp for graffitikunstneren Sling One - som har malt deler av gjerdet etter inspirasjon fra tradisjonell rosemaling. Dette har definitivt gikk byggeplassgjerdet et helt unikt uttrykk, noe som også er godt lagt merke til av de forbipasserende. Det var her kunstneren selv som kontaktet Statsbygg – og som fikk grønt lys til å gå på med sprayboksene.

Lignende konsepter burde det helt klart også være mulig for andre utbyggere å undersøke nærmere. Det finnes mange ulike muligheter innen en slik bruk av byggegjerdene – for eksempel burde det være mulig å la skoler bidra til å komme med sine kunstneriske elever, bruke fotokunst og så videre. Enkelte har utnyttet stadig mer kompliserte tekniske hjelpemidler til å vise hvordan de ferdige prosjektene vil bli seende ut når arbeidet er fullført – men det er definitivt også muligheter til å ta et slikt konsept enda videre.

Hvordan byggenæringens byggeplasser fremstår er definitivt en av næringens aller viktigste utstillingsvinduer – og flere burde utnytte mulighetene dette utstillingsområdet gir. Dette vil kunne være med på å heve hele næringens fremtoning i tillegg til muligheten det gir for å promotere de tilstedeværende aktørene i prosjektet. Så i stedet for å henge opp en plakat med firmalogoer håper vi enda flere våger å tenke litt mer utradisjonelt – her er egentlig mulighetene uendelige.