Ugland og Vedal bygger ut Kanalbyen

J.B. Ugland Eiendom i Grimstad og Kanalbyen Utvikling AS inngår partnerskap og skal sammen utvikle Kanalbyen på Silokaia i Kristiansand. Med i selskapet er også Oslo-baserte Vedal.

– Vi er glade for å bli med på et av de mest spennende byutviklings-prosjektene i Kristiansand. Vår strategi er å bidra til å utvikle landsdelen og i så måte er Kanalbyen-prosjektet midt i blinken, sier direktør Bjørn Vedal i J.B. Ugland Eiendom.

Daglig leder Sven Erik Knoph i Kanalbyen Utvikling AS, som eies av Kristiansand Havn KF, er fornøyd med valg av partner.

– For oss har det vært viktig å få en partner med gjennomføringsevne og et godt renommé, og det har absolutt J.B. Ugland. Sammen med Vedal, som har erfaring med store byutviklingsprosjekter, har vi etablert et selskap med kraft og spenst til å utvikle Silokaia til en spennende bydel med god infrastruktur, boliger, næringsarealer og grøntområder, sier Knoph.

255 millioner kroner
Partnerskapet ble inngått under en pressekonferanse i formiddag; da signerte representanter for de tre selskapene følgende avtale om aksjefordelingen i Kanalbyen Partner AS: 50% Kanalbyen Utvikling og 50% J.B. Ugland Kanalbyen AS (som Vedal Utvikling har 20% eierandeler i).

Den 58 mål store tomta, som strekker seg fra Kilden til tankanlegget på Odderøya, er verdsatt til 255 millioner kroner. Inkludert i prisen ligger en godkjent reguleringsplan fra 2012 som ble så kostnadskrevende å realisere at ingen aktører i markedet viste interesse for å gjennomføre den slik den forelå. Dermed måtte strategien legges om, og det er bakgrunnen for at Kanalbyen Utvikling siden oktober i fjor har arbeidet med å finne en 50/50-partner til utvikle tomta sammen med – og gjøre de endringer i reguleringsplanen som måtte bli nødvendig.

Midler til havneutbygging
Like over ferien etablerer Kanalbyen Partner en prosjektorganisasjon som skal arbeide med omreguleringen, det forventes at denne fasen vil ta minst to år.

Parallelt vil det pågå forhandlinger mellom Kristiansand Havn og fester om hva som skal skje med festekontrakten og eierforholdet til den gamle kornsiloen på området.

Hensikten med å utvikle en ny bydel på denne nedslitte delen av Silokaia, er å realisere størst mulig verdier som skal gå til utbygging av havneområdet i Kongsgård-Vige. Bystyret i Kristiansand vedtok allerede i 2003 å flytte de fleste havnefunksjonene til den nye havna. Kristiansand Havn arbeider nå også med planer om å bygge en ny cruise- og flerbrukshavn på yttersiden av Lagmannsholmen.