Entreprenør Johs. J. Syltern AS skal bygge siste del av E6 Helgeland for Statens vegvesen. Foto: Johs. J. Syltern AS
Entreprenør skal bygge siste del av E6 Helgeland for Statens vegvesen.

Tre entreprenører ville bygge E6-strekning i Trøndelag - nå er vinneren klar

I konkurranse med Hæhre Entreprenør AS og Bertelsen & Garpestad AS, er Johs. J. Syltern AS tildelt oppdraget med å bygge E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det har vært en god og reell konkurranse med tre svært kompetente tilbydere, forteller prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen i en pressemelding.

Johs J. Syltern skal bygge den nye vegen for 370 millioner kroner, inkludert merverdiavgift. Ifølge Vegvesenet ble prisene justert og kvaliteten hevet gjennom forhandlinger.

– Vi opplever at forhandlinger der det leveres flere tilbud, gjør entreprenørene mer sikre på hva de skal levere, og at de som en følge av mindre usikkerhet, kan levere en lavere tilbudspris, sier Nyland i meldingen.

I konkurransen ble gode løsninger og økt kvalitet premiert, opplyser Vegvesenet. Det kunne totalt gi entreprenørene 75 millioner kroner i fratrekk på tilbudt pris. Konkurranseprisen = tilbudspris - fratrekk for gode løsninger og kvalitet.

Slik er beregningene til Statens vegvesen:

Dette skal bygges i totalentreprisen

Prosjektet er en totalentreprise. Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veilinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6.

– I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveger samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på denne strekningen, skriver Vegvesenet i meldingen.

– Her ligger det an til en rask og effektiv utbygging fordi det meste av vegen ligger i jomfruelig terreng uten større utfordringer, sier Nyland.

Byggestart våren 2023

Johs. J. Syltern AS legger opp til byggestart våren 2023. Vegen skal etter planen tas i bruk i oktober 2024.

– Dette er virkelig stor stas! Det var vi som bygde den aller første delen av gigantprosjektet E6 Helgeland. Da bygde vi E6 Majavatn som sto ferdig i 2010. Når vi nå skal bygge den siste delen av prosjektet er ringen sluttet, sier daglig leder Øystein Syltern i Johs. J. Syltern AS i meldingen.

Litt lengere nord er LNS AS i gang med å bygge ny E6 Svenningelv-Lien forbi kommunesenteret Trofors i Grane. Denne strekningen skal åpnes høsten 2025.

Når de siste to strekningene står ferdig har Statens vegvesen siden 2009 bygd 157 km ny E6 gjennom Helgeland. Det aller meste med 90 sone. E6 fra Trøndelag grense i sør til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard.

Klagefrist

Det er klagefrist på ti dager (karensperiode) før kontrakten blir formelt signert.

– Dette for at tapende tilbydere skal ha tid til å be om innsyn og eventuelt klage på tildelingen om de finner grunn til det. Det er planlagt signering av kontrakt den 17. november, opplyser Vegvesenet i meldingen.

Powered by Labrador CMS