Spennende satsing fra Hunton

Hunton Fiber bestemte seg for en tid tilbake å flytte produksjonen av trefiberisolasjon fra Polen til Norge. Dette medfører at de må bygge en ny fabrikk på Gjøvik. Nå er spaden satt i jorda for 200-millioners investeringen og neste sommer starter de produksjonen i fabrikken.

Dette står frem som et godt eksempel på at det faktisk er fullt mulig å satse på produksjonsvirksomheter i Norge. En periode var det nesten kun snakk om å flytte norsk industri ut av høykostlandet Norge til andre land der lønninger og utviklingskostnadene har vært og er noe helt annet.

Nå har pendelen snudd litt tilbake. Stadig flere vurderer å flytte produksjonen hjem. Det er mange mulige årsaker til dette. Det kan være at lønnskostnadene har jevnet seg noe ut, men det også er meget viktig for mange med signaleffekten av å kunne si at man produserer i det hjemlige markedet. Det gir i seg selv et kvalitetsstempel – og dessuten kan det være viktige miljøaspekter i dette.

Det å produsere i nærområdet for lokalmarkedet innebærer selvsagt mindre frakt. Dessuten vil man kunne tilby mer miljøvennlig energi i Norge enn i del fleste andre land – spesielt de typiske lavkostlandene. Nettopp dette vil kunne bli stadig viktigere momenter, ikke minst i byggenæringen. Skal du kunne levere til prosjektene som jobber for å sikre seg de beste miljøsertifiseringene – er produksjon og frakt av byggevarer et vesentlig aspekt i totalbildet. Med stadig flere grønne prosjekter rundt om i landet er dette noe som også vil bli mer prioritert av landets byggherrer.

Et annet aspekt er selvsagt selve produksjonsmetodene. I dag foregår produksjon av byggevarer, og de fleste andre produkter, på en helt annen måte enn tidligere. Det er lenge siden automatisering og robotisering av produksjonsprosessene fant sin plass i industrien. Det betyr at investeringskostnadene jevner seg noe ut uansett hvor man legger fabrikken – og lønnskostnadene opptar en mindre del av det totale kostnadsbildet.

Selv om mange fortsatt kommer til å produsere for det norske markedet langt unna landets grenser, vil vi nok langt oftere seg at norske virksomheter velger å etablere ny industri lokalt eller at de ønsker å flytte produksjonen hjem. Med stadig mer prefabrikasjon og bruk av moduler i byggenæringen, vil vi forhåpentligvis også se at lokale virksomheter og konstellasjoner velger å bygge opp nye produksjonsfasiliteter som bidrar til å bygge opp lokalsamfunnene – samtidig som dette også bidrar til å bygge opp kompetansen ytterligere i den norske byggevareindustrien.