Hovedmålene med rushtidsprising er å redusere antall som bruker kollektivtransport på de mest belastede tidspunktene. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ruter åpner for rushtidsprising på kollektivtransport

Ruter mener det kan bli aktuelt gjøre det dyrere å reise kollektivt i rushtiden i Oslo-området for å redusere trengselen på buss, trikk og T-bane.

Publisert

Det kommer fram i et notat selskapet har sendt til byutredningen for Oslo og Akershus, melder Romerikes Blad.

– Hovedmålene med rushtidsprising er å redusere antall som bruker kollektivtransport på de mest belastede tidspunktene. Konsekvensen blir mindre trengsel, og også mulighet for lavere driftskostnader i rushet, skriver Ruter i notatet.

Ordningen vil bety at det blir dyrere å reise i rushtiden og billigere utenom. Kollektivselskapet viser til en spørreundersøkelse hvor nesten en av fire var villig til å endre sitt reisemønster dersom det ville gitt en lavere billettpris.

– Rushtidsprising er derfor et tiltak som vurderes som interessant, og som kan testes på mindre kundegrupper, skriver selskapet.

Ruter understreker at en slik ordning ikke må bidra til større sosiale og økonomiske forskjeller.

Powered by Labrador CMS