Det opprinnelige avslaget på krysningssted av Lågen har, ifølge Nye Veier, vært gjenstand for en omfattende kartlegging av naturressurser, fauna, fugl og fisk. Det har vært svært høyt søkelys på å minimalisere påvirkningene av prosjektet. Det er samtidig dokumentert at den mest sårbare delen av reservatet, er området hvor dagens E6 krysser over Lågen, ifølge Nye Veier.   Illustrasjon: Nye Veier

Det opprinnelige avslaget på krysningssted av Lågen har, ifølge Nye Veier, vært gjenstand for en omfattende kartlegging av naturressurser, fauna, fugl og fisk. Det har vært svært høyt søkelys på å minimalisere påvirkningene av prosjektet. Det er samtidig dokumentert at den mest sårbare delen av reservatet, er området hvor dagens E6 krysser over Lågen, ifølge Nye Veier. Illustrasjon: Nye Veier

Regjeringen åpner for ny E6 gjennom Lågendeltaet

Regjeringen overprøver Miljødirektoratet og åpner for ny E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat.

Klimaminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Javad Parsa / NTB

Klimaminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Javad Parsa / NTB

Det skal gjøres kompenserende tiltak for å redusere de negative konsekvensene for naturen, opplyser Klima- og miljødepartementet i en pressemelding. Det gjelder veistrekningen Roterud-Storhove.

– Det skal være en svært høy terskel for å tillate inngrep i verneområdene. I dette tilfellet mener regjeringen samlet sett at dette er den beste løsningen, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Miljødirektoratet har tidligere sagt nei til å gi dispensasjon til å bygge E6 gjennom naturreservatet fordi de mener vilkårene for å gjøre unntak fra vernevedtaket ikke er oppfylt.

Blant annet mener Miljødirektoratet at et tiltak som har så stor negativ samfunnsøkonomisk verdi, ikke kan sies å være en vesentlig samfunnsinteresse, som er vilkåret for å gi unntak fra verneforskriften.

Likevel mener regjeringen at løsningen er den beste for lokal- og tungtrafikk, og at utbyggingen av veien i deler vil føre til mindre belastning på fuglelivet i andre deler av naturreservatet.

Ifølge samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil utbyggingen også sikre tryggere veier.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Terje Bendiksby / NTB

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Terje Bendiksby / NTB

– Veien vil bli tryggere og mer framkommelig. Det vil bety mye lokalt for utvikling av bo- og arbeidsmarkedet i regionen, det vil bety mye for næringslivet, og det vil bety mye for langtransporten mellom Oslo-Trondheim og Oslo-Nord-Vestlandet, sier Nygård.

Miljødirektoratet får i oppdrag å utgreie og sende på høring et forslag til endringer i geografisk virkeområde for verneforskriften. Regjeringen skriver det ikke er mulig å utsette veiprosjektet, og at alternative planløsninger vil medføre naturinngrep andre steder.