Klima- og miljøminister Espen Barth Eide forsvarer regjeringens beslutning om å bygge E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide forsvarer regjeringens beslutning om å bygge E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Miljøministeren vet ikke prisen for å gjøre ny E6 mer naturvennlig

Miljøminister Espen Barth Eide (Ap) sier det beste for naturen er å bygge motorvei gjennom naturreservatet Lågendeltaet. Prislappen har han ikke ennå.

Han forsvarer regjeringens beslutning om å tillate bygging av motorveibro over et naturreservat som er svært viktig for fuglelivet. Den nye veien vil ta tungtrafikken ut av Lillehammer sentrum, påpeker Eide, som mener dette er den beste løsningen han kunne funnet også for naturen.

– Dette er den beste løsningen når alle hensyn tas med. Jeg er blitt overbevist om at det ikke er et alternativ å ikke gjøre noe, sier Eide til NTB.

Men regjeringen vet ennå ikke hvor mye det vil koste å gjøre alle tiltakene for at den nye motorveien skal skade naturen minst mulig.

– Det har vi ikke et ferdig svar på, sier Eide.

Regjeringen går inn for å legge E6 i tunnel langs Lågen før en bro skal krysse naturreservatet på et sted med mindre fugl enn det som opprinnelig ble foreslått. I tillegg blir et annet våtmarksområdet vernet som erstatning. Eide påpeker at dagens vei også går gjennom naturreservatet.

– Overprøver ikke

Statsråden avviser at han overprøver Miljødirektoratets vedtak og viser til at de vil endre verneforskriften, slik direktoratet mener er nødvendig for å gjøre utbyggingen lovlig.

Direktoratet påpekte ellers i sitt vedtak at utbyggingen vil føre til tap av viktig våtmarksnatur, at veibyggingen ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsom og at det ikke var utredet alternativer.

Eide medgir at en viktig årsakt til regjeringens beslutning, er at det er gjort svært mye kostbart forarbeid for å bygge veien, før Nye Veier søkte Miljødirektoratet om lov til å bygge.

– Sånn bør det ikke være. Måten dette utviklet seg på var i strid med det den forrige regjeringen sa om at man ikke skal planlegge for å bygge gjennom verneområder. Men det er kommet veldig langt, sier han.

Dersom man gikk inn for å bygge en helt ny vei, vil også det føre til nedbygging av skog og urørt natur, påpeker han.

Reell høring?

Han mener dermed naturen totalt sett kommer bedre ut med det regjeringen nå foreslår. Forslaget skal sendes på høring. Eide sier det er en reell høring, men legger til:

– Vi har gitt uttrykk for regjeringens samlede syn.

Eide avviser blankt at beslutningen om å bygge ny motorvei i naturreservat går på tvers av hans eget arbeid internasjonalt for å verne natur. Han ledet deler av forhandlingene om naturavtalen i Montreal før jul.

– Jeg synes de justeringene vi gjør, viser at vi tar dette på alvor. Vi vil verne mer natur, sier Eide.