Brede Schreier, digital prosjektleder i Byggmakker. Foto: Byggmakker

Proffene blir proffere på digital handel

Byggmakkers nettportal for håndverker- og storkunder, BM Portalen, så en omsetningsvekst på litt over 14 prosent i 2019. Proffkundene ser ut til å bli mer digitale.

Det skriver Byggmakker i en pressemelding denne uken.

– Det skjedde et lite gjennombrudd i fjor. Mange flere av proffkundene våre fikk øynene opp for denne måten å planlegge bestillingene sine på. Vi har faktisk aldri hatt så stort trøkk, sier Brede Schreier, digital prosjektleder i Byggmakker, i pressemeldingen.

I 2019 opplevde Byggmakker en omsetningsvekst på 14,1 prosent via bestillingstjenesten, og 13,8 prosent flere transaksjoner. I tillegg økte antall besøk til byggmakker.no/proff med 29,6 prosent flere brukere i 2019 sammenlignet med året før.

– Det disse tallene forteller oss, er at proffbrukerne våre blir stadig mer digitale. De er komfortable med å bestille materialer og byggevarer på nett, omtrent på samme måte som de handler i vanlige nettbutikker i det daglige. Og det betyr at vi må legge til rette for at proffen kan bruke BM Portalen som et effektivt verktøy, sier Schreier.

Bransjedirektør Aslaug Koksvik i Virke byggevarehandel tror profesjonelle håndverkere for alvor er i ferd med å omfavne digital handel.

Bransjedirektør Aslaug Koksvik i Virke byggevarehandel. Foto: Virke

– Det er en bevegelse blant proffene. Selv om håndverkere ikke har vært så vante med digitale løsninger tidligere, er det utvilsomt denne veien det går, og de ser nok at det er en enklere og mer effektiv måte å gjøre bestillinger på, sier hun til Byggeindustrien.

Selv om medlemsbedriftene i Virke byggevarehandel ennå ikke har noen samlede tall på den digitale handelen i 2019, er inntrykket at proffhandel på nett er i økning.

– Vi ser det egentlig gjennom flere prosjekter som vi jobber med. Det er stor aktivitet i Handelens Digitale Arbeidsgruppe, som jobber med nettopp digitalisering av handelsprosessen. Det er gledelig å se at dette gir resultater. Når handelen legger til rette med gode digitale løsninger, da er det helt naturlig at proffene også tar det i bruk, fordi det vil effektivisere deres hverdag med tanke på blant annet riktig levering og en bedre logistikk, så her er det vinn-vinn, sier Koksvik.