Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (fra venstre), Arve Brekkhus, Frode Aga og Christian Aarhus i Byggeindustrien. Foto: Sindre Sverdrup Strand
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (fra venstre), Arve Brekkhus, Frode Aga og Christian Aarhus i Byggeindustrien. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Podkast: Statsråden om lusekofter, budsjett og brems i gryteklare prosjekter

Regjeringen satte bremsene på i sitt forslag til nytt statsbudsjett. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård forklarer hvorfor i Byggeplassen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har hatt hektiske dager både før og etter budsjettfremleggelsen. I den siste episoden av Byggeplassen, forteller statsråden om hvordan de har jobbet med statsbudsjettet og hvorfor politikerne ofte møter til budsjettkonferansene i lusekofter.

– Jeg hadde ikke lusekofte på meg, og jeg tror det har gått ut på dato dette med lusekofte. Men det er jo ofte en nøktern klesstil, ja, sier Nygård og ler.

HER KAN DU LYTTE TIL EPISODEN.

– Det handler jo om at vi selv i et så veldig rikt land som Norge, må prioritere pengebruken ganske tøft. Særlig gjelder det i en sånn situasjon som vi er i nå. For selv om vi har mye ressurser og penger i norsk økonomi, så er vi i en situasjon hvor vi ikke kan bruke dem på samme måte fordi vi ønsker å bidra til å dempe prispresset. Vi ønsker heller ikke å bidra til at renten stiger mer enn nødvendig, og da er det jo riktig for et sektordepartement som det jeg har, som både sitter med brems og gass, at vi holder tilbake på nye prosjekter. Nå er vi i en situasjon der vi må bremse, sier Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsministeren kommer også inn på hva som er bakgrunnen for at alle de fire veiprosjektene som Statens vegvesen har prioritert øverst i sin portefølje, blir satt på vent.

På spørsmål om hvor rasjonelt det er økonomisk å sette gryteklare prosjekter på vent, svarer Nygård:

– Når vi skal klare å holde tilbake offentlig pengebruk, så må du stanse de prosjektene som ligger klare for å bli puttet oppi gryta. Men så er det også noen prosjekter som er i gryta, og noen som kanskje er i ferd med å falle ned i gryta. De har vi valgt å fullføre, sier Nygård og understreker at bildet ikke er svart-hvitt.

– Det er tross alt sånn at selv om prosjektene som er øverst på Vegvesenets portefølje ikke starter opp, så er det en rekke mindre prosjekter som gjør det. Nye Veier starter opp tre prosjekter og det startes opp et OPS-prosjekt på Hålogalandsveien. Det er også veldig viktig i en sånn diskusjon som vi har nå, at vi har fokus på at det er mellom 40-50 vei- og baneprosjekter som er i gang. Slik som økonomien ser ut nå, må vi gjennomføre det som er i gang før vi kan dra i gang noe nytt, sier ministeren.

I podkasten kan du blant annet høre mer om hva samferdselsminsteren mener om byggingen av skipstunnel ved Stad, utsettelse av E16 Arna-Stanghelle og hvorfor regjeringen har valgt flytte Ringeriksbnanen  tilbake fra Nye Veier til Bane Nor.