Pia Farstad von Hall

Økt boligbygging i Oslo

For tiden jobbes det med «Handlingsplan for økt boligbygging» i byutviklingskomiteen i Oslo. Mange utbyggere har bidratt med innspill til hvilke barrierer som må forseres for å øke boligbyggingen. Det har vært nyttig. 

Pia Farstad von Hall

Fraksjonsleder
Byutvikling
Høyre
Oslo Bystyre

For Høyre er det viktig å følge opp de forslagene vi har fått på bordet. Ett av innspillene fra utbyggerne er å spre reguleringer av nye boligprosjekter siden det ikke er mulig å selge et større antall boliger på en gang i ett område. Deler av dette ønske mener jeg allerede er innfridd gjennom kommuneplanen som ble vedtatt i september i fjor. I kommuneplanen er det pekt ut satsningsområder for boligbygging og det er identifisert et potensiale på opp til 120 000 nye boliger. I noen områder skal det også åpnes for høy utnyttelsesgrad. Så vi har et godt utgangspunkt!

For å bidra til mest mulig forutsigbare rammer for utbyggerne er det i Oslo lagt vekt på områdereguleringer av transformasjonsområder og veiledende planer. I tillegg har Plan- og bygningsetaten jobbet mye med å effektivisere sine rutiner for å ta ned behandlingstiden på reguleringssøknader. Mye er oppnådd, men Høyre har notert at det fortsatt er et forbedringspotensial i måten vi jobber på. Både utbyggere og politikere har en jobb å gjøre for spre reguleringssaker geografisk og for å effektivisere behandlingen av søknadene. Det er notert!

Utvikling av markedssvake områder
Kommunen har videre et ansvar for å gjøre markedssvake områder mer interessante å utvikle. Hovinbyen er et slikt eksempel. Det er forståelig at utbyggere vegrer seg for å satse i et område som ikke har kvaliteter folk ser etter når de kjøper bolig. Kommunen kan bidra ved å legge til rette for sosial infrastruktur, idrettsanlegg og tilbud til barn og unge. Utbyggere på sin side må bidra med utvikling av teknisk infrastruktur og sammen med relevante aktører bidra til opparbeidelse av torg og møteplasser. Høyre mener det i en slik sammenheng er interessant å vurdere tidsdifferensierte grunneierbidrag slik at utbyggere som går først inn og tar risiko betaler mindre enn de som kommer sist inn i et utviklingsområde.

Prøvesalg av tomter
Et annet forslag som har kommet frem i arbeidet med handlingsplanen er prøvesalg av kommunale tomter. Oslo kommune har en begrenset tomtereserve, men å teste ut en ordning der en utbygger får redusert sin risiko gjennom å etablere en kjøpsrett, som kan oppheves om den ikke benyttes, er en interessant modell å teste ut i de markedssvake områdene.

Behov for utleieboliger
Boligmarkedet i Oslo er i stor grad preget av selveierboliger. Og godt er det. Selveierboliger er grunnmuren i det norske boligmarkedet og har bidratt til trygghet og velstandsvekst for mange. Samtidig er det behov for utleieboliger. Mange bor i byen i korte perioder. Noen trenger å leie en bolig i perioder av livet. For å dekke dette markedet trenger vi flere profesjonelle aktører som vil legge til rette for utleieboliger. Det finnes noen av disse i Oslo, men for å gjøre dette markedet mer interessant, er det ønskelig å skape likere økonomiske rammevilkår mellom investeringer i næringsbygg og boligbygg. Dette løses ikke i Oslo bystyre, det er Stortinget sitt ansvar, men eksempelet illustrer godt at økt boligbygging i Oslo også er avhengig av et godt nasjonalt regelverk. Regjeringen har bidratt mye med en enklere plan- og bygningslov, men det er fortsatt områder vi bør jobbe med, som eksempelet med utleieboliger.

Økt boligbygging i Oslo er avhengig av mange forhold. Gitt at boligmarkedet fortsatt vokser er «Handlingsplan for økt boligbygging» et godt utgangspunkt for å lykkes!