Hålogalandsbrua i Narvik.Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen
Nå er de 344 forankringsboltene på Hålogalandsbrua skiftet ut
Det vakte oppsikt da en av de 344 forankringsboltene som holder de bærende vaierne i hengebrua Hålogalandsbrua sprakk like etter åpningen i slutten av 2018. Nå er jobben med å bytte ut 344 bolter ferdig utført. Prislappen endte på 32,5 millioner kroner.
Den 1.533 meter lange Hålogalandsbrua på E6 i Narvik åpnet i desember 2018. Med et hovedspenn på 1.145 meter er den Norges nest lengste hengebru. En måned etter åpning ble det oppdaget brudd i en forankringsbolt. En ekspertgruppe konkluderte med at det ikke var materialfeil, men sannsynlig at boltene hadde blitt utsatt for fuktighet i løpet av byggetiden.
– Ståltypen har meget høy hardhet og fasthet, men er samtidig sensitiv for fuktighet og det som kalles sprøbrudd. Ved inspeksjon ble det ikke oppdaget sprekker i flere bolter. Likevel valgte Statens vegvesen å skifte ut alle festeboltene på Hålogalandsbrua, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Det var kinesiske Sichuan Road and Bridge Group som bygde brua i Narvik, men entreprenøren nådde ikke opp i anbudskonkurransen om å skifte ut forankringsboltene på Hålogalandsbrua. Det oppdraget var det norske HMR Voss som fikk i konkurranse med nettopp SRBG.
Selskapet HRM Voss har gjort flere oppdrag med store kabelspenn, men til dette oppdraget måtte de selv lage og utvikle et nytt verktøy for å kunne løse oppgaven.
– Vi testet ut en masse verktøy hjemme på Voss og forkastet halvparten. Så forkastet vi halvparten av det verktøyet vi tok med nordover. Etter hvert har vi modifisert og bygd nye verktøy for å få gjort jobben sånn vi ønsket, sier arbeidsleder i verkstedbedriften HMR Voss, Daniel Stokken i meldingen.
Statens vegvesen er fornøyd med jobben som er gjort.
– De har gjennomført en svært krevende jobb uten skader og med høy grad av sikkerhet. Samtidig har de holdt sin planlagte framdrift. Det setter vi som oppdragsgiver pris på sier, byggeleder Signe Katarina Evjen i en kommentar.
Brudd i en bolt utgjør ingen fare for brua eller sikkerheten for dem som bruker brua, forsikrer Statens vegvesen.
Byggeleder Signe Katarina Evjen blir liten ved siden av forankringsboltene til Hålogalandsbrua.Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen. Forankringsboltene er cirka 210 cm lange og veier rundt 50 kilo hver.
– Men brua skal stå der i hundrede år. For å fjerne en mulig fremtidig risiko, landet vi på at vi ville skifte alle boltene. Boltene som nå fester bærekablene har aldri har vært utsatt for fuktighet. De er gjennomlyst og testet for å tåle mange gange den belastningen de utsettes for, sier prosjektleder Hans Jack Arntzen.
Totalt har bytte av forankringsboltene kostet 32,5 millioner kroner. Totalkostnaden for brua da den sto ferdig i 2018 var 3,8 milliarder kroner.