Problemene har vært mange i Rødølstunnelen som er langt bak skjema for åpning. Foto: Statens vegvesen

Mesta Elektro skal rette opp manglene i problemtunnel på E16

Mesta Elektro tar over arbeidene i Rødølstunnelen i Valdres etter spanske Aldesa. De starter umiddelbart på arbeidet med å ferdigstille tunnelen for Statens vegvesen.

Rødølstunnelen på E16 i Valdres er en del av den store E16 Filefjell-utbyggingen. Prosjektet skulle vært helt ferdigstilt for halvannet år siden, men utfordringer både på hovedentreprisen og elektroabreidene har ført til store forsinkelser.

Statens vegvesen inngikk i begynnlesen av april avtale med elektroentreprenøren Aldesa om å overta elektroarbeidet i Rødølstunnelen med mangelliste. 

Fristen med å rette opp manglene i tunnelen, gikk ut torsdag 30. april.

- Ved gjennomgang av mangellista, var det flere av punktene som kunne kvitteres ut som ok. Likevel er det enkelte ting som ikke fungerer, sier prosjektleder Odd Erik Haugen på E16 Filefjell i en kommentar.

Tunneler som Rødølstunnelen er underlagt et strengt regime for sikkerhetsstyring. Ved ulykker eller brann må styringssystemene fungere. En viktig jobb vil være å få dette systemet til å virke som det skal, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

- Nå når Statens vegvesen har overtatt Rødølstunnelen, overtar drift- og vedlikeholdsvisisjonen sin driftsentreprenør i området, Mesta Elektro, driftsansvaret for Rødølstunnelen. De startar omgående med å gjøre seg kjent med tunnelen og de forskjellige el-systemene, sier Haugen i meldingen.

I den sammenhengen må de også gjøre tilpasninger og rette opp mangler, før tunnelen er klar for slutt-testing, sikkerhetsgodkjenning og vegåpning.

Når Mesta Elektro har fått nødvendig oversikt over hvilket arbeid som må gjøres, blir det utarbeidet framdriftsplan for aktivitetene fram til vegåpning.

- Sammen med Mesta Elektro, vil Statens vegvesen gjøre alt vi kan for å få åpnet tunnelen for trafikk så fort som mulig, sier Haugen.