Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn. Illustrasjon: Statens vegvesen
Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn. Illustrasjon: Statens vegvesen

Lyser ut totalentreprise i milliardutbygging – ser etter solid tunnelerfaring

Første Sørfold-prosjekt er ute i markedet. – Vi tror dette blir et veldig artig prosjekt med spennende utfordringer for gode entreprenører med solid tunnelerfaring.

Det sier prosjektsjef for prosjekt Salten hos Statens vegvesen, Steinar Livik, i en pressemelding. 

Planen er å inngå kontrakt for E6 Megården-Sommerset tidlig i 2025 med byggestart vår samme år, opplyser Statens vegvesen. 

Strekningen er sørligste og første byggetrinn på prosjektet E6 Megården–Mørsvikbotn. Alle byggetrinn ligger i Sørfold kommune.

Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av cirka 21,5 km ny E6 på strekningen fra Megården til Sommerset.

På strekningene inngår tre tunneler på til sammen cirka 13,8 kilometer, ca. 6,9 kilometer veg i dagen samt to større brukonstruksjoner på til sammen ca. 730 m. I tillegg inngår flere mindre konstruksjoner, kanalisert kryss, avkjørsler, stopplommer, landbruksveger, stikkrenner, vegutstyr, elektro mv.

Statens vegvesen skal bygge vegen for en totalkostnad på 5,4 milliarder kroner i (2022 kr). Også kalt styringsramme. Totalkostnaden skal dekke alle utgifter blant annet planlegging, grunnerverv, grunnundersøkelser, bygging og oppfølging til veganlegget er ferdig og godkjent.

Stortinget har som vanlig i alle store vegutbygginger satt av en usikkerhetsbuffer, og opererer derfor med en kostnadsramme på 6,6 milliarder kroner (2022).

– I utgangspunktet skal de ulike klima og miljøtiltakene leverandøren eventuelt tilbyr i våre konkurranser vektes med minimum 30 prosent. Men fordi konkrete krav åpenbart vil gi bedre klima- og miljøeffekt enn vekting i denne utbyggingen, benyttes unntaksregelen etter anskaffelsesforskriften FOA § 7-9 (4).De fleste klima- og miljøtiltakene i dette prosjektet er derfor definert som konkrete krav i konkurransegrunnlaget, skriver Vegvesenet.

Tilbudte løsninger som er bedre enn Statens vegvesens klima- og miljøkrav, vil bli premiert. Det settes også av et klimafond for å kunne innføre nye klima og miljøtiltak i kontraktsperioden.

– Det mest utfordrende i dette prosjektet er noen steder med krevende grunnforhold, stort masseoverskudd, nærhetet til eksisterende E6 og polarbanen, samt en stor fjordkryssing med bru. Dette er heldigvis utfordringer mange entreprenører er vant til å takle, sier prosjektleder Alf-Tore Angelsen i meldingen.

Anskaffelsen gjøres som totalentreprise med forhandling (NS 8407). Det betyr at Vegvesenet velger ut tre til fire leverandører med relevant erfaring som får levere tilbud i konkurransen. 

– Etter hvert tilbud vil det bli forhandlet om kvalitet og pris. Entreprenøren med best forhold mellom løsning, gjennomføring og pris vinner oppdraget, skriver Vegvesenet.