Stad skipstunnel. Illustrasjon: Kystverket/Multiconsult/LINK Arkitektur
Stad skipstunnel. Illustrasjon: Kystverket/Multiconsult/LINK Arkitektur

Kystverket fortsetter forberedelsene for skipstunnel

Kostnadsanslaget for Stad skipstunnel har økt betydelig, kom det fram i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Kystverket presiserer at de likevel fortsetter det forberedende arbeidet.

Fakta

Stad skipstunnel vil bli verdens første skipstunnel.

Tunnelen vil få en lengde på 1.700 meter, en seilingshøyde på 37 meter og en seilingsbredde på 26,5 meter. Seilingsdybden vil bli på 12 meter.

Tunnelen er dimensjonert etter hurtigruteskipet MS «Midnatsol».

Trafikken gjennom tunnelen skal dirigeres fra trafikksentralen på Fedje, og nyttetrafikk vil bli prioritert.

Kilde: https://skipstunnel.no

Torsdag skrev bygg.no at den øvre kostnadsrammen for prosjektet Stad skipstunnel har økt med 74 prosent, fra nær 4,1 milliarder – som er kostnadsrammen som ble godkjent av Stortinget i 2021, og til over 7,1 milliarder. Dette framgikk i forbindelse med forslag til revidert nasjonalbudsjett.

Regjeringen vil nå be Kystverket vurdere om det er mulig å gjennomføre prosjektet til en lavere kostnad, før de vil komme tilbake til Stortinget med saken i forbindelse med Statsbudsjettet for 2024.

Arbeidet stopper ikke opp

Prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad, sier i en pressemelding at det ikke er slik at hele arbeidet med Stad skipstunnel er satt på vent eller stoppet opp, slik han mener det har blitt gitt et inntrykk av i mediene.

– Vi jobber videre med forberedende arbeider fram mot byggestart. I dette ligger det allerede en betydelig innsats for å redusere risiko- og usikkerhet, og dermed trolig kostnader i prosjektet. Blant annet er vi i ferd med å sluttføre et dimensjoneringsprosjekt sammen med SINTEF, som går på å analysere og dimensjonere entringskonstruksjonene til skipstunnelen. I sommer skal vi dessuten gjennomføre en ny runde med kjerneboring, for å ha bedre kontroll på fjellkvalitet og grunnforhold, som er et annet sentralt risikoelement i prosjektet, sier Terje Skjeppestad.

Etter at forslaget til revidert nasjonalbudsjett ble lagt fram, vil Kystverket nå vente på en nærmere bestilling fra Nærings- og fiskeridepartementet om hvordan det eventuelt er mulig å redusere kostnadene i prosjektet.

– Dette skal vi svare ut i forkant av arbeidet med statsbudsjettet for 2024, sier Skjeppestad i pressemeldingen.

Mål om å gjenbruke all stein

Arbeidet som nå pågår er reguleringsarbeider for tunnelområder, nye industriområder og andre mottakere av steinmasser. Ifølge Kystverket er målet å gjenbruke all stein fra skipstunnelen til å bygge nye kai- og næringsområder, samt utvide eksisterende. Dette vil berøre de tre kommunene i nærheten av skipstunnelen.

– Målet er fortsatt å ha grunnlagsarbeid og dokumenter ferdig slik at vi kan være klare for å gå ut på anbud for å finne en hovedentreprenør som kan drive/bygge skipstunnelen, etter at Stortinget har tatt stilling til et oppdatert kostnadsestimat høsten 2023, sier Skjeppestad.