Ill. Statens vegvesenKontrakt signert: Mandag 1. juli signerte prosjektteamet kontakten for detaljreguleringen. Fra venstre Olav Eriksen, oppdragsleder COWI, Sverre Wiborg, ass. oppdragsleder og teamleder høybru COWI, Erik Sundet, kontraktsansvarlig COWI, Nils Brandt, prosjektleder Statens vegvesen, Arild Vestbø, planleggingsleder Statens vegvesen.Ill. Statens vegvesenIll. Statens vegvesen

Komplekst veiprosjekt skal sikre fastlandsforbindelse i Færder

Den nye fastlandsforbindelsen skal avlaste biltrafikken i Tønsberg sentrum og Teie, og bedrer fremkommeligheten for bussene på dagens veinett. COWI har vunnet detaljreguleringen av den komplekse veioppgraderingen. 

De cirka 30.000 innbyggerne på Tjøme og Nøtterøy vil dermed få en sikrere, mer robust og mer effektiv transportforbindelse til fastlandet. Mandag 1. juli signerte COWI kontrakten for detaljregulering av den nye fastlandsforbindelsen i Færder kommune, på oppdrag fra Statens vegvesen.

I prosjektet skal COWI utarbeide en detaljreguleringsplan for en ny veiforbindelse fra den nye Færder kommune (tidligere Nøtterøy og Tjøme) til fastlandet ved Jarlsberg travbane. Prosjektet omfatter totalt rundt seks kilometer ny vei, tre fjelltunneler med samlet lengde cirka tre kilometer, en høybru over Vestfjorden i form av en 600 meter lang bru, i tillegg til seks kryssområder som rundkjøringer på dagsonen av veistrekningen.

Olav Eriksen, oppdragsleder for COWI, forteller at de har lang erfaring fra lignende veiprosjekter i Norge de siste årene, deriblant på flere strekninger på E6, E18 og E16.

– Dette er et prosjekt som engasjerer flere av COWIs kjernedisipliner, og det er et tverrfaglig prosjekt. I tillegg er det positivt å jobbe med et prosjekt som ikke bare vil bedre trafikkflyten på veinettet, men som også har høye ambisjoner om å bedre forbindelsen for syklende og å bedre fremkommeligheten til kollektivtransporten, sier han.

Prosjektet inngår i bypakken for Tønsberg-regionen. Gjennom dette er prosjektet også et viktig tiltak for å avlaste Tønsberg sentrum for trafikk og for å legge til rette for bedre fremkommelighet for kollektivtransport mellom Tønsberg og Færder kommune.

– Forbindelsen er en forutsetning for å utvikle et godt kollektivtilbud og et godt utbygd gang- og sykkelvegnett mellom øyene og fastlandet. Den vil lette framkommeligheten og forutsigbarheten i reisetid for alle trafikantgrupper, og ha en positiv virkning både for varetransport, næringstrafikk, handlereiser og arbeidsreiser, skriver Bypakke Tønsberg på sine nettsider.