André Waage. Foto: NCC
Innlegg: Transport av asfalt med båt bedre enn sitt frynsete rykte
En ny rapport viser at båttransport av asfalt gir lavere CO₂-utslipp enn tidligere antatt. Det underbygger det vi lenge har påpekt: Båt er et transportalternativ som bidrar til å redusere utslippene.
Innlegg av:
Andre Waage, leder for NCC Industry Norge.
En ny pilotstudie fra Statens vegvesen og Kystrederiene dokumenterer at klimautslippene fra skip er 30–45 % lavere enn tidligere beregnet – og betydelig lavere enn ved veitransport. For enkelte fartøy er utslippene nesten halvert.
Et konkret eksempel: Et skip med 1.500 tonn last som går 100 kilometer, slipper etter den nye beregningsmetoden nå ut 5,5 tonn CO₂ – mot tidligere beregnet 12,1 tonn.
Dette er et viktig gjennombrudd for mer rettferdige og presise klimaregnskap. Dokumentasjonen viser at skip – og særlig nyere og mer miljøvennlige fartøy – har et betydelig fortrinn fremfor lastebiler når det gjelder utslipp per transportert tonn. Det gir både oss og andre aktører et bedre beslutningsgrunnlag, og styrker insentivene for å velge transportløsninger som bidrar til lave CO₂-utslipp.
I NCC har vi i mange år hatt fokus på å redusere utslipp fra asfaltproduksjon. Et viktig tiltak har vært å erstatte fossil energi med trepellets som fyringskilde. I dag har vi 6 asfaltfabrikker som benytter denne fyringskilden. Dette har gitt betydelige utslippskutt – og viser hvordan innovasjon og teknologi kan bidra til å nå samfunnets mål om betydelige CO₂–kutt.
Ved å kombinere lavutslippsproduksjon med mer bevisst transport, kan vi redusere det totale CO₂-avtrykket fra asfaltleveranser betydelig. Det er et viktig steg i retning bygg- og anleggsbransjen, som i dag står for en betydelig del av det totale utslippet.
De nye analysene som nå benyttes for å beregne CO₂-utslipp, er basert på oppdaterte livsløpsanalyser og miljødeklarasjoner (EPD), og gir asfaltentreprenører og vegeiere et bedre grunnlag for å velge løsninger som bidrar.
Fra 2024 ble det innført regler som gjør at klima og miljø skal vektes med minst 30 % i alle offentlige anskaffelser. Med riktige og oppdaterte EPD-verdier får sjøtransport en reell konkurransefordel – og lavutslippsskip kan dokumentere sin miljøgevinst på en mer rettferdig måte.
Jeg er glad for at ny dokumentasjon nå bekrefter at sjøtransport er et effektivt tiltak for å redusere utslippet av klimagasser. Skal vi lykkes med det grønne skiftet i bygg- og anleggsbransjen, må vi vite hva som faktisk virker – og tørre å satse der det monner.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.