Grete Aspelund. Foto: NCC
Innlegg: Tillit – grunnsteinen i vellykkede prosjekter
Bygg- og anleggsbransjen er Norges største fastlandsnæring med 245.000 ansatte. Vi bygger landet – bokstavelig talt. Men det er ikke kun maskiner, betong og tegninger som avgjør om et prosjekt lykkes. Tillit er avgjørende.
Innlegg av:
Grete Aspelund, head of NCC Industry.
Rundt én av fire prosjekter i vår bransje havner i
konflikt som krever juridisk
bistand. Det forsinker og fordyrer. Manglende tillit
mellom aktørene er ofte en medvirkende årsak.
For hva skjer når tillit mangler? Hjemme, når
foreldrene dine ikke stoler på deg. Når du ikke stoler på kjæresten din.
Eller på jobb, hvis du ikke stoler på kollegaene dine. Hva gjør
dette med relasjonen?
Tillit er ikke en myk verdi i betydningen «mindre
viktig». Det er en hard realitet som
påvirker produktivitet, kostnader og
kvalitet.
6 steg for å bygge tillit i prosjekter
I NCC jobber vi systematisk med å bygge tillitsbasert
kultur i prosjektene våre. Det handler om:
- Tidlig involvering. Alle parter er med fra start slik at vi har en felles forståelse og felles mål.
- Åpenhet og transparens. Deling av informasjon og utfordringer.
- Forutsigbarhet. Hold det du lover og vær tydelig på det du gjør.
- Felles mål og insentiver. Alle tjener på at prosjektet lykkes.
- God kommunikasjon. Hyppig, ærlig og strukturert dialog.
- Tillitsbasert ledelse. Samarbeid og psykologisk trygghet.
Vi tror på tillit gjennom handling. Kultur er det vi
gjør.
Myke verdier gir konkrete resultater
På lederplass i Aftenposten nylig, kunne vi lese
om et sjeldent eksempel på at infrastrukturprosjekter
faktisk kan gjennomføres som planlagt. Prosjektet er Oppgradert
Majorstuen Stasjon, med NCC som entreprenør. «På
Majorstuen går det på skinner» var overskriften. Utrolig
moro! Men det er også interessant å lese begrunnelsen for
at NCC ble tildelt dette prestisjeprosjektet – en krevende
oppgradering av et av Oslos viktigste kollektivknutepunkter. I
tillegg til prosjektspesifikke løsninger,
opplevde Sporveien trygghet til at oppdraget var forstått
og kunne løses effektivt.
Kunden hadde tillit til at vi var riktig for
jobben.
Norsk modell – europeisk kontrast
Samtidig er det interessant å se forskjellene land
imellom. Tidligere europeisk sentralbanksjef, Mario Draghi, ga
i fjor navnet til Draghi-rapporten om europeisk konkurransekraft. Den
slår fast at Europa har blitt så byråkratisk at det mangler konkurransekraft. Man prøver å
administrere seg ut av en situasjon man ikke har tillit til. Resultatet
blir et enormt byråkrati, for mange reguleringer og for mange rapporteringer.
I kontrast til dette ser vi at vi i Norge bygger tillit
gjennom relasjoner, åpenhet og felles
mål. Som prosjektdirektør Eirik Harding
Hansen, megaprosjekter i Bane NOR, så treffende sa: «Grunnleggende
for en god gjennomføring er at man jobber godt med å skape et tillitsforhold
mellom partene. Dette krever målrettet innsats, det skjer ikke av seg
selv.»
I NCC erfarer vi at den norske modellen er en
suksessfaktor i små så vel som store prosjekter. Kort
oppsummert: Tillit er ikke en luksus, det er en nødvendighet.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.