Anders Börgdal. Foto: Unilin Nordic
Innlegg: Bærekraftig bygging krever innsats fra flere enn produsentene
I lengre tid har vi fremhevet ansvaret produsenter av byggematerialer har for å legge til rette for at forbrukerne kan ta bærekraftige valg.
Innlegg av:
Anders Börgdal, markedsdirektør Unilin Nordic AB
Men for å oppnå en reell endring kreves det innsats langs hele kjeden;
fra produksjon til salg. Det spiller ingen rolle hvor bærekraftige produktene
er hvis de ikke også fremheves i handelen og gjøres tilgjengelige for
forbrukeren.
En fersk YouGov-undersøkelse, bestilt av oss i Pergo, viser at mange
forbrukere ønsker å ta bærekraftige valg, men at de ofte møter hindringer i
butikkene. En av to mener at byggevarehandelen bør tilby miljøvennlige
alternativer, men nesten like mange – fire av ti – mangler informasjonen og
veiledningen som trengs for å ta det mest bærekraftige valget.
Miljøbevisstheten er spesielt sterk blant kvinner og yngre, selv om
prisen fortsatt har mye å si. For at bærekraftige alternativer ikke skal velges
bort, må de derfor være enkle å finne, enkle å forstå og ha en rimelig pris.
Det er nok dessverre ikke slik i dag. Sortimentene er vanskelige å navigere i, merkingen
varierer, og alle som ønsker å ta et klimasmart valg, må bruke uforholdsmessig
mye tid på å lese og sammenligne. Det er urimelig å legge et så stort ansvar på
forbrukeren.
For at overgangen skal lykkes, må alle i verdikjeden ta ansvar. Vi
produsenter må utvikle bærekraftige produkter, bruke etablerte miljømerker og
gi byggevarehandelen riktig informasjon slik at de kan veilede forbrukerne. Byggevarehandelen
på sin side, kan legge til rette for bærekraftige valg ved å fremheve merkede
produkter, gi tydelig veiledning i kjøpsprosessen og sørge for at de ansatte
kan forklare hva merkene faktisk betyr. Informasjon om klimapåvirkning direkte
i butikkene utgjør også en stor forskjell. Samtidig bør bransjeforeninger samle
interessenter rundt en felles standard for miljømerking og veiledning, basert
på merker som Svanemerket og EU-miljømerket Ecolabel. Fra politisk hold bør det
stilles krav om at klimakrav og bærekraftsinformasjon skal nå hele veien fram
til forbrukeren.
Vi i Pergo ønsker å bidra aktivt til samarbeidet for å legge til rette
for bærekraftige valg. Men ansvaret kan ikke ligge på bare en aktør i
verdikjeden. Hvis bærekraft skal bli normen i byggevarehandelen, kreves det
felles handling, tydelige retningslinjer og en vilje til å gjøre det tydeligere
og enklere å ta riktige valg.
Dette er et leserinnlegg, og meninger i innlegget står for forfatternes regning.