Anders Börgdal. Foto: Unilin Nordic
Anders Börgdal. Foto: Unilin Nordic

Innlegg: Bærekraftig bygging krever innsats fra flere enn produsentene

I lengre tid har vi fremhevet ansvaret produsenter av byggematerialer har for å legge til rette for at forbrukerne kan ta bærekraftige valg.

Innlegg av:

Anders Börgdal, markedsdirektør Unilin Nordic AB

Men for å oppnå en reell endring kreves det innsats langs hele kjeden; fra produksjon til salg. Det spiller ingen rolle hvor bærekraftige produktene er hvis de ikke også fremheves i handelen og gjøres tilgjengelige for forbrukeren.

En fersk YouGov-undersøkelse, bestilt av oss i Pergo, viser at mange forbrukere ønsker å ta bærekraftige valg, men at de ofte møter hindringer i butikkene. En av to mener at byggevarehandelen bør tilby miljøvennlige alternativer, men nesten like mange – fire av ti – mangler informasjonen og veiledningen som trengs for å ta det mest bærekraftige valget.

Miljøbevisstheten er spesielt sterk blant kvinner og yngre, selv om prisen fortsatt har mye å si. For at bærekraftige alternativer ikke skal velges bort, må de derfor være enkle å finne, enkle å forstå og ha en rimelig pris. Det er nok dessverre ikke slik i dag. Sortimentene er vanskelige å navigere i, merkingen varierer, og alle som ønsker å ta et klimasmart valg, må bruke uforholdsmessig mye tid på å lese og sammenligne. Det er urimelig å legge et så stort ansvar på forbrukeren.

For at overgangen skal lykkes, må alle i verdikjeden ta ansvar. Vi produsenter må utvikle bærekraftige produkter, bruke etablerte miljømerker og gi byggevarehandelen riktig informasjon slik at de kan veilede forbrukerne. Byggevarehandelen på sin side, kan legge til rette for bærekraftige valg ved å fremheve merkede produkter, gi tydelig veiledning i kjøpsprosessen og sørge for at de ansatte kan forklare hva merkene faktisk betyr. Informasjon om klimapåvirkning direkte i butikkene utgjør også en stor forskjell. Samtidig bør bransjeforeninger samle interessenter rundt en felles standard for miljømerking og veiledning, basert på merker som Svanemerket og EU-miljømerket Ecolabel. Fra politisk hold bør det stilles krav om at klimakrav og bærekraftsinformasjon skal nå hele veien fram til forbrukeren.

Vi i Pergo ønsker å bidra aktivt til samarbeidet for å legge til rette for bærekraftige valg. Men ansvaret kan ikke ligge på bare en aktør i verdikjeden. Hvis bærekraft skal bli normen i byggevarehandelen, kreves det felles handling, tydelige retningslinjer og en vilje til å gjøre det tydeligere og enklere å ta riktige valg.

Dette er et leserinnlegg, og meninger i innlegget står for forfatternes regning.

Powered by Labrador CMS