Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

 Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Ole Berg-rusten

Høring om milliardsprekken - prosjektet veldig overrasket over at markedet svarte som det gjorde

Både ledelsen i Vann- og avløpsetaten og Ny vannforsyning Oslo sier de ble svært overrasket over de høye prisene som kom inn på TBM-kontrakten for råvannstunnelen. Samtidig ble det sådd tvil om uforutsett markedsutvikling kan ta skylda for sprekken alene. Hele høringen kan du se i opptak under.

Det kom frem under onsdagens høring der Lan Marie Berg måtte svare på hva hun visste om de store overskridelsene på vannprosjektet. Først 20. mai ble bystyret gjort kjent med at Ny vannforsyning Oslo (NVO) må øke styrings- og kostnadsrammene til henholdsvis 15,7 og 17,7 milliarder kroner – en økning på 5,2 milliarder kroner fra de opprinnelige rammene.

Flere partier i opposisjonen har varslet at de vurderer å fremme mistillitsforslag mot Berg, både på grunn av milliardsprekken og fordi de mener hun burde informert bystyret om kostnadsøkningen tidligere.

Miljøbyråden har på sin side ment det var riktig å ettergå tallene gjennom en kvalitetssikringsrapport før hun informerte bystyret om kostnadssmellen.

Dette gjentok hun også under høringen onsdag. Hun mener de har behandlet saken på en rask og god måte. Hun avviste også at hun har infomert bystyret for sent.

–  Tallene måtte kvalitetssikres, sa hun.

Bakgrunnen for at prosjektet må be om økt kostnadsramme er at de to første entreprisene i prosjektet har vist seg å være langt dyrere enn forutsatt.

Den allerede igangsatte Skanska-kontrakten for forberedende arbeider og fjellarbeider for vannbehandlingsanlegget opererer nå med en kalkyle på 2,305 milliarder kroner, mens det i 2019 var anslått en pris på 1,471 milliarder.

VAV anslo også at råvannstunnelen som skal bores med TBM ville koste 1,9 milliarder. Den nye kalkylen ligger nærmere 3,4 milliarder.

Entreprisen for rentvannstunnelen (E6 Rentvann) har også økt kraftig, fra 1,262 milliarder i 2019 til 2,086 milliarder i mai 2021.

Fikk spørsmål om kunnskap om TBM-marked

Både ledelsen i Vann- og avløpsetaten og NVO la under høringen ikke skjul på at de ble overrasket over de høye prisene som kom inn i slutten av november på TBM-kontrakten for råvannstunnelen.

Fremskrittpartiets Lars Petter Solås undret seg over hvordan spriket kunne være så stort og hvordan prosjektet kunne bli så overrasket forskjellene mellom anslaget og tilbudene.

– Kjente ikke VAV til markedssituasjonen for bruk av TBM i Norge? Jeg vil da nevne et veldig godt kjent offentlig prosjekt, Follobane-prosjektet, som har hatt sine utfordringer. Det var et TBM-prosjekt. Har VAV hatt noe kjennskap til markedet før den aktuelle vinteren da kostnadssprekken kom, spurte Solås.

– Ja, det hadde VAV. Jeg skal la Steinar Johannessen, som har meget god kunnskap og kompetanse på området, svare utdypende på det, svarte etatsdirektør Anna Maria Aursund før hun sendte spørsmålet videre til prosjektdirektøren i NVO.

– Bare et lite korrektiv først: Follobanen har store overskridelser, men det er ikke på den såkalte TBM-kontrakten. Det er knyttet til Ski- og Oslo-stasjoner. TBM-kontrakten er omtrent innenfor. Og ja, vi har et team i prosjektorganisasjonen som har gjennomført flere hundre kilometer med TBM-boring. Jeg vil si vi har veldig god kjennskap til både teknologi og marked, svarte Johannessen.

– Vi var veldig overrasket over at markedet svarte sånn som det gjorde. Det må vi si. Vi hadde en forventning om et annet prisnivå. Det var basert på prosjekter som var gjennomført, også Follbanen, ganske nylig, fortsatte Johannessen og pekte igjen mot TBM-delen av prosjektet.

Ville ha svar om markedet var hovedårsaken

Både byråd Lan Marie Berg og Vann- og avløpsetaten har i sin kommunikasjon om kostnadsøkningene vært klare på at markedssituasjonen i anleggsnæringen har vært en hovedårsak til kostnadssprekken.

Rødts Eivor Evenrud spurte Holte Consultings Kristian Melhus om det faktisk var slik.

Under høringen stilte Evenrud følgende spørsmål:

– Jeg oppfatter at man med denne rapporten ikke vet hva og hvor stor del av denne kostnadssprekken som skyldes markedet. Er det sånn at det bare er markedet som er årsaken, eller er det sånn at vi ikke veit hva det skyldes fordi det fikk ikke Holte i oppdrag å undersøke?

Til det svarte Holte Consulting og Kristian Melhus:

– Det er riktig at det ikke var hovedoppgaven vår å undersøke det. Vi har sett litt på det, men med den tiden vi har hatt til rådighet så har vi ikke hatt anledning til å gå i dybden på det. Men vi observerer jo at man hadde lagt til grunn andre priser før man gikk ut i markdet med disse konkurransene enn det man fikk i respons fra markedet. Man kommer ikke unna at det er en forskjell der, svarte Melhus.

– Så vi kan ikke fastslå at disse 5,2 milliardene utelukkende handler om markedet, ville Evenrud vite.

– Det handler ikke bare om markedet. Men det handler jo også om at det er et stort element av usikkerhet i det totale beløpet. Men man kan ikke si at så og så mange millioner av de 5,2 milliardene gjelder markedet. Det går ikke an å si, svarte Melhus.

Samtidig sa Holte Consutling at de har observert at det har vært vanskelig å forutse markedsutviklingen.

– Vi har ikke gått i dybden på detaljer rundt kostnadsøkningene, men vi har observert den markedsøkningen som også har effekt og sagt at den har vært vanskelig å forutse, sa Melhus som også gjentok konklusjonen fra kvalitetssikringsrapporten om at TBM-valget for råvannstunnelen er grundig utredet og godt underbygget.

Han mente også at prosjektet var bemannet med god kompetanse, men at prosjektorganisasjonen kan være tynt bemannet og at den bør forsterkes. Holte Consulting har anbefalt bystyret å øke kostnadsrammen for prosjektet og advarer mot at avlysning kan få konsekvenser for mulighetene med å nå fristen med ferdigstillelse 1.1.2028 som er satt fra Matilsynet.