Trysfjordbrua. Foto: AF GruppenTrysfjordbrua. Foto: Vetle HougUnstad i Lofoten. Foto: Knut ÅserudUnstad i Lofoten. Foto: Knut ÅserudPir i Ålesund. Foto: Kyrre SundalPir i Ålesund. Foto: Kyrre SundalPir i Ålesund. Foto: Kyrre Sundal

Her er Betongtavle-finalistene

Når er det klart hvilke kandidater som skal kjempe om seieren i Betongtavle-kåringen.

– Det går vel knapt å finne tre så ulike byggprosjekter som de finalistene vi har i år. Men det er jo også det som gjør Betongtavlen så fascinerende, at betong kan brukes på så mange ulike måter, sier Vetle Houg, juryleder til Betongtavlen.

Vinneren av utmerkelsen blir kunngjort og delt ut 1. desember.

De tre prosjektene er ulike i både størrelse, omfang og i funksjon, og befinner seg også helt ulike steder i landet. Lengst i nord er U121, et anneks til en fritidsbolig ved surfestranda i Unstad i Lofoten. Neste finalist er et kontorbygg på kaia i Ålesund, mens helt sør i landet er den siste finalisten – Trysfjordbrua.

– Betong løser mange ulike oppgaver i samfunnet, og finalistene er gode eksempler dette. Her er det viktig infrastruktur, urban arbeidsplass eller privat ly mot vær og vind i havgapet, sier Houg i en melding til Byggeindustrien.

Surfe-låven i Lofoten
Unstad ligger på nordsiden av Vestvågøy i Lofoten. Stranden her er kåret til en av verdens beste surfesteder og tiltrekker seg surfeentusiaster fra fjern og nær. Der det før sto en sliten og medtatt låve er det nå kommet et nytt, lite bygg. Rødmalt som låven, og formen er ganske så lik. Men inne bak betongskallet er det et anneks, med soveplasser, kontorpult og hjemmekino. Betongkonstruksjonen er plasstøpt med bordforskaling. Utvendig har de ulike bygningskomponentene rød farge, med rødmalt betong og treverk. Innvendig er betongen ubehandlet. Arkitekt for prosjektet er HALLSTEIN AS, rådgivende ingeniør bygg er DIFK AS. Entreprenør og betongleverandør er Lofoten Entreprenør AS.

Moderne kontorer ved kaikanten
Med byggingen av Pir har Ålesund fått et nytt kontorbygg, sentralt ved kaia. Med sin røde og fasetterte fasade så markerer det seg tydelig. Pir har en alminnelig indre oppbygging med betongsøyler og hulldekker. Det som skiller bygget fra kontorbygg flest er de røde fasadelementene, også disse i betong. Elementene er produsert i Ulsteinvik. Arkitekt for Pir er Mad arkitekter i samarbeid med Sandbakk og Pettersen Arkitekter AS. Ålesund bygg er entreprenør, med PEAB K. Nordang som betongentreprenør. Spenncon har levert betongelementene.

En litt lettere motorveibro
Nå står 19 kilometer ny vei klar på E39 vest for Kristiansand, etter fire års byggetid. Av flere bruer skiller Trysfjordbrua seg ut med 534 meters lengde over Trysfjorden. Brua er bygget som fritt-fram bygg, og prosjektingeniørene og entreprenøren har jobbet for å lage en konstruksjon som også skulle ha reduserte klimagassavtrykk. Et av grepene var å bruke en lettere betong i dekket. Stein ble erstattet med Leca, og for å løse støpetekniske utfordringer med dette utviklet prosjektet egne løsninger for å få betongen fram til forskalingen.

Et annet grep var å ikke bygge to parallelle bruer, men én enkelt konstruksjon. Det ga rom for raskere framdrift og bedre estetikk. Et tredje grep var innsvingte bæresøyler.

Prosjektering er utført av Norconsult i samarbeid med Aas Jakobsen AS, byggteknisk rådgiver er Norconsult. AF Gruppen er entreprenør med Kruse Smith Anlegg som betongentreprenør. Betongen er levert fra Ribe Betong.