Nordic managing director i fischer, Niels Kold Nielsen. Foto: Jakob Studnar

Fischer med nordisk snuoperasjon

Hos fischer utviklet 2020 seg til et av de mest uforutsigbare årene i virksomhetens historie.

Den nordiske innfestningsleverandøren startet året med å love sorte tall på bunnlinjen, i tillegg til at en vellykket snuoperasjon iverksatt i 2017 nå er avsluttet. Da koronaen plutselig dukket opp i mars måtte mye endres.

- Ikke desto mindre lykkes vi å holde det som var lovet, forteller Nordic managing director Niels Kold Nielsen i en pressemelding.

- Vi har kommet ut av 2020 med et flott resultat og leverte i henhold til forventninger. Vi har de senere årene skapt en sterk kultur med fokus på å skape verdi både for kundene våre og oss selv. Og da koronaen dukket ble det et spørsmål om: hvordan får vi folk sikkert igjennom det her, og hvordan kommer vi sterkere ut på den andre siden? Fundamentet var allerede på plass og det hjalp oss veldig. Alle har jobbet sammen om å nå det samme målet. Nemlig at vi skal levere det vi hadde lovet, sier han,

Blant flere investeringer, har fischer investert i etableringen av et 2.000 kvadratmeter digitalisert høylager ved virksomhetens nordiske hovedsete i Køge i Danmark. Det stod ferdig i slutten av 2019. Her har man i 2020 klart å fastholde det planlagte aktivitetsnivå ved å organisere lagermedarbeidere på skift, mens øvrig personale har jobbet hjemmefra.

- I tillegg har fischer investert i etterutdannelse. Selgerne har for eksempel blitt trent i telefonsalg og digital kursvirksomhet via Teams, mens andre medarbeidere har fått mer opplæring innenfor IT og virksomhetens omfattende produktportefølje på 16.800 varenumre, skriver selskapet.