Bruken av BIM-kiosker på Statsbyggs og Skanskas prosjekt på Urbygningen på Campus Ås, har gitt positive effekt, konkluderer en Fafo-rapport.  Illustrasjonsbilde: Skanska

Fafo-rapport: - Flere grunner til å gi håndverkere BIM-kiosker på byggeplass

En rapport fra Fafo konkluderer med at håndverkere har stort utbytte av BIM-kiosker på byggeplass.

Rapporten

Rapporten "Samhandlingsfase og BIM på byggeplass" er den tredje rapporten fra innovasjonsprosjektet «Samhandling med BIM som katalysator» (SamBIM), og den andre av to rapporter som beskriver rehabiliteringen av Urbygningen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Dette byggeprosjektet inngår som et case i innovasjonsprosjektet «Samhandling med BIM som katalysator» (SamBIM).

Rapporten omhandler koblingen mellom detaljprosjekteringsfasen og byggefasen i en såkalt samhandlingsfase. Den beskriver også erfaringer med bruk av såkalte BIM-kiosker på byggeplassen. Kilde: Fafo.no

Fafo offentliggjorde onsdag en rapport der bruken av BIM-kiosker i byggefasen på Urbygningen på Ås er lagt under lupen.

Erfaringene er hentet fra Statsbyggs og Skanskas del av forskningsprosjektet SamBIM.

- Helhetlig forståelse

I rapporten, som er utarbeidet av Fafo-forskerne Ketil Bråthen og Leif E. Moland, kommer det blant annet frem at effekten av BIM-kiosker på byggeplass har vært god.

- Bruken av BIM-kiosker i byggefasen på Urbygningen viser at det trolig er flere gode grunner til å la håndverkere få tilgang til BIM på byggeplassen. Våre funn viser at håndverkerne får en mer helhetlig forståelse av det prosjekterte materialet på grunn av BIM-kioskenes gode visualiseringsmuligheter, skriver de to i rapporten. 

Lettere å undersøke detaljer

De peker på at BIM-kioskene gir håndverkerne mulighet til å undersøke og se detaljer som knapt er synlige på tradisjonelle papirbaserte byggetegninger.

- Noe av det jeg syntes var det mest morsomme, var BIM-kioskene etterhvert fungerte som møtesteder der man fikk i gang diskusjonene. De ble mer enn kun et verktøy som formidlet det prosjekterte materialet. Kioskene fikk både en diskusjonsfunksjon og det fikk en sosial funksjon, sier Ketil Bråthen til Byggeindustrien.

Felles problemløsning

I rapporten pekes det nettopp derfor på at bruken av BIM-kiosker kan bidra til mer samarbeid og felles problemløsning mellom håndverkerne på byggeplassen.

- Dette skjer fordi arbeiderne møtes, både planlagt og tilfeldig, foran kioskene for å diskutere mens de bruker modellen for å visualisere komplekse problemer, heter det i rapporten.

Juridiske avklaringer

Til tross for mange fordeler med BIM-kiosker, peker rapporten på at noen av de spurte i prosjektet mener det i kommende prosjekter vil være viktig å klargjøre hvilket underlag som er juridisk bindende - BIM-modellen eller de tradisjonelle byggetegningene.