Byggevarehandelen vinker farvel til finanskrisen

Etter to tøffe år er det igjen vekst i byggevarehandelen. Flere aktører enn noen gang tidligere kjemper om totalmarkedet på 50 milliarder kroner som bransjen omsatte for i fjor.

- Bransjen går veldig bra. Omsetningen er stabil økende, men tar ikke helt av. Det vi ser nå er en grei og håndterlig vekst, sier Rune Smedstad, administrerende direktør Nordek, selskapet som driver XL-bygg til Dagens Næringsliv (DN).

14 prosent økning for XL-bygg

XL-bygg har det siste året hatt en vekst på 14 prosent det siste året og vil i løpet av 2011 ha åpnet ti nye utsalg.

- Prognosene for 2012 og 2012 ser veldig gode ut, hvis ikke den internasjonale økonomiske utviklingen går altfor dårlig, uttaler han til DN.

Ifølge DN melder HSH at den totale byggevarehandelen i august økte med ni prosent.

Direktør for byggevarehandel i HSH, Bengt Herning, mener at salget til privatkunder, som utgjør ca 50 prosent av den totale omsetningen, kommer til å holde seg stabilt bra.

- Folk vil fortsette å pusse opp så lenge lånemulighetene er til stede og renten holder seg lav, sier han til DN.

Optimera på rett vei

Optimera har fram til nå i år hatt en vekst på tre til fire prosent.

- Vi er ikke fornøyd, men det går rett vei, sier Optimera-sjef Asbjørn Venneno til avisa. Optimera investert 42 millioner kroner i nytt datasystem og spyttet penger inn i to byggevarehus med en samlet omsetning på 150 millioner kroner. Vennebo mener Optimera er i en helt annen posisjon nå enn for to år siden.

Byggmakker på sin side ser for seg en vekst på sju til åtte prosent i 2011.

Byggmakker har beholdt posisjonen

- Jeg vurderer markedet som ”rimelig positivt”, sier administrerende direktør Espen Hoff til DN. Han mener Byggmakker er i gang igjen som kjede etter at tiden fra høsten 2008 til høsten 2010 var begredelig.

- Vi har likevel klart å beholde posisjonen i markedet gjennom finanskrisen. Nå har vi begynt å senke skuldrene igjen og være med offensive i markedet, sier Hoff.

Løvenskiold Handel har kuttet kostnader

Løvenskiold-konsernet som eier Maxbo- og Mailakjeden har hatt fokus på kostnadskutt. DN skriver at en svak vekst i omsetningen fra 2009 til 2010, likevel tredoblet resultatet etter skatt som i 2010 endte på 79 millioner kroner.

- Vi har kuttet 150 årsverk de siste par årene. I tillegg har vi blitt mer bevisste på varesortimentet; hva vi tjener penger på og hva vi ikke tjener penger på, sier administrerende direktør Tom W. Borthen til DN.

Overetableringer?

Borthen tror det vil gå mot en konsolidering i bransjen.

- Det er en viss grad av overetablering mange steder. Går man 10-15 år tilbake, var det kun fire-fem kjeder i bransjen. Over tid vil vi nok se en konsolidering i bransjen, men det går nok saktere enn mange hadde trodd, uttaler han til DN.

Herning i HSH viser til at det tidligere har blitt spådd at byggevarehandelen vil nærme seg dagligvarehandelen, der kun en håndfull aktører dominerer.

- De store har blitt større, men det har også kommet flere aktører til. Alle synsere bommet sist de forutså en konsolidering. Jeg har en mistanke om at differensieringen vil fortsette, men at de største aktørene også vil fortsette å vokse, sier han til avisa.