Prosjektleder Espen Stordal (t.v.) og avdelingsleder Anders W. Haugen i Veidekke Entreprenør Distrikt Oslo hadde god grunn til å feire med kake
Ill. Team Veidekke/LPO
Ill. Team Veidekke/LPO
Ill. Team Veidekke/LPO
Ill. Team Veidekke/LPO

Veidekke feiret Ulven-seier: - Viktig å vinne på rimelige,gode boliger

Fredag inviterte Veidekke de ansatte på kakefest i kantina på hovedkontoret for å feire at teamet deres vant innovasjonskonkurransen om Ulven-utbyggingen. De levnet ingen tvil om at dette var en viktig seier.

Publisert Sist oppdatert

Ulven-utbyggingen er et av OBOS største utbyggingsprosjekter noensinne. Totalt kan det dreie seg opp mot cirka 3.000 boliger. Innovasjonskonkurransen ble først lansert på Byggedagene i 2016.

OBOS sine mål med innovasjonskonkurransen var:

- Utvikle rimelige boliger uten å kompromisse på bo- og boligkvalitet

- Skape gode bomiljøer med fremtidsrettet profil

- Tilrettelegge for innovasjon og industrialisering som kommer kunden til gode

At dette var føringene som ble lagt mener avdelingsleder Anders W. Haugen har gjort det ekstra viktig for Veidekke å vinne denne konkurransen.

– Å bygge rimelige og gode boliger er vårt viktigste produkt, derfor var det veldig viktig å vinne Ulven. Vi har vunnet på nettopp å bygge rimelig og bruke boligkompetanse opparbeidet over mange år innad i teamet vårt. Nå kan vi gå med hevet hodet i lang tid, sier han til Byggeindustrien.

I pressemelding OBOS sendte ut tidligere denne uka om valget av Team Veidekke ble samarbeidet og organisering innad i grupperingen med andre rådgivere, underentreprenører og arkitekter fremhevet. Team Veidekke består av Veidekke Entreprenør, LPO Arkitekter, Landskaperiet, Oras, Stema Rådgivning, Dr.techn. Olav Olsen, Rambøll, Brekke & Strand Akustikk og Erichsen & Horgen.

– Når det er en innovasjonskonkurranse om å bygge leiligheter, så er det begrenset hvor mye man kan finne opp på nytt, forteller prosjektleder Espen Stordal i Veidekke Entreprenør.

– Vi har heller sett på hvordan vi kan gjøre det vi allerede er gode på, på en enda bedre måte. Dette gjelder alle prosessene, fra Veidekkes egne utførende håndverkere til hvordan man har organisert seg. Derfor har vi satt sammen et godt team som vi mener er de beste til å optimalisere disse prosessene. Vi har opprettet et DA-selskap (delt ansvar), hvor de forskjellige aktørene eier en prosentdel av selskapet basert på hvor mye hver enkelt bidrar med. Da blir man bundet litt mer til masten, og får et helt annet eierskap til prosjektet. Det gir en utrolig motivasjon til å gjøre dette på en rasjonell og god måte, legger han til.

Det er heller ingen tvil om at OBOS har likt måten Veidekke har tenkt i forhold til leilighetsstørrelser og utnyttelsesgrad.

– Våre leiligheter kan selges til en høyere pris enn det konkurrentene våre foreslo. Det er ingen lange korridorer eller svalganger, men arealeffektive leiligheter som kan gjentas gjennom prosjektet, forklarer Stordal.

I Veidekkes vinnerutkast er det lagt opp til få leilighetstyper og tre forskjellige prinsipper for bygningskropper, som lett lar seg videreføre i fremtidige trinn. For eksempel har Veidekke lagt opp til kun to typer bad; et stort og et lite. I tillegg blir det en rasjonell og lik sjakt som vil gå igjen i alle byggene, og som i alle leilighetene ligger mellom kjøkken og bad.

– Vi har også blant annet lagt opp til attraktive fireromsleiligheter med en hybel, og en veldig fin og arealeffektiv fireroms på 67,5 kvadratmeter. Dette er gode og attraktive leiligheter som sannsynligvis vil treffe markedet på Ulven godt. Gjennom hele prosessen har vi tenkt mye på hvor mye OBOS kan få solgt leilighetene vi lager for, og hva slags mennesker som vil bli de typiske leilighetskjøperne på Ulven. For eksempel vil fireroms leiligheten med hybel sikkert være veldig aktuell for nyetablerende par. Vi har en god miks i prosjektet, og en salgsrettet miks. Der traff vi, og det er veldig kult når man treffer på ting du har tenkt mye på, smiler Haugen og Stordal.

Begge understreker at Veidekkes kompetanse både innen eiendom og entreprenørvirksomhet har vært avgjørende for å vinne Ulven-konkurransen.

Powered by Labrador CMS